Protesterna mot Nya Slussen varade in i det sista. De har rört alltifrån kostnaderna till utformningen. Beslut har överklagats till högsta domstolen och striden kring bygget har bäddat för att göra Stockholmspartiet till ett sakfrågeparti.
1991 kom det första konkreta förslaget på Nya Slussen. Bildspelet ovan visar hur dagens förslag är helt annorlunda.
– Protesterna kommer fram under samråden så det är svårt att säga vad som är ett resultat av vad, säger Eva Rosman som är kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.
Läs mer: Så kommer arbetet med nya Slussen att gå till
Cykelbana och glashus
Detaljerna är många, men Eva Rosman berättar om några av de större förändringarna som gjorts efter feedback från allmänheten. Bland annat har det kommit upp en cykelbana längs tunnelbanebron.
2010 backade den borgerliga alliansen, som då styrde Stockholm stad, kring det hus som skulle skymma utsikten mot Gamla stan och meddelade att utsikten fick vara kvar. Enligt detaljplanen ska det nu bli två glashus, mycket lägre än de var tänkta från början för att värna utsikten. Det är överhuvudtaget oklart om det ens blir två glashus, just nu ser det ut att bara bli ett.
– Sedan får man se längre fram i framtiden om det andra kommer att byggas, säger Eva Rosman.
Läs mer: Expertrapporten: Renovering av Slussen inte möjlig
Inte färdigt
Allting är långtifrån klart. Cykelbanor och vägar kan alltid dras om och det omtvistade glashuset som säkert kommer att byggas omgärdas fortfarande av osäkerhet.
– Hur glashuset på Södermalmstorg kommer att utformas får stor betydelse för utseendet av Slussen, men detta är ännu inte klart och beror bland annat på vilken typ av verksamhet som ska ligga där, säger Eva Rosman.