SL: Spärrarna har fått ner plankningen

Uppdaterad
Publicerad

De nya glasspärrarna i tunnelbanan orsakar huvudbry inte bara för SL. Många resenärer som ABC talat med har fått dem rakt i ansiktet, och flera har anmält sina skador. Nu har SL kallat leverantören till möte.

De ärdyra och enligt många ineffektiva. Och bevisligen är de farliga, SL:sglasspärrar. Människor har blivit klämda, skadat sig, och fått spärrar rakt ihuvudet.

– Jaghar fastnat fem-tio gånger i spärrarna. Jag har fått lite blåmärken,men man har ju sett andra människor som råkat bra mycket mer illa utän mig, säger Devi Brunson.

SL

Enligtstatistik som Dagens Nyheter tagit fram rapporterades 36 personskador itunnelbanespärrarna under årets sex första månader. Men mörkertalet är stort.Under dagen har ABC talat med flera personer som gjort sig illa på ett ellerannat sätt. Inte acceptabelt, medger SL.

– Det ärklart att det inte är bra. Vi vill ju inte säga att det beror påatt man gör fel – det kan vara ett tekniskt fel. Visar det sig varaett beteendefel måste vi ju korrigera spärrarna, säger Thomas Silvander som är intäktsansvarigpå SL.

”Vi är jätterädda”

Ochspärrarna drabbar inte bara människor. Alice Eggers brukar ha med sig sin hundi tunnelbanan.

– Både jagoch min hund är jätterädda. Spärrarna har slagit igen påoss flera gånger, säger Alice Eggers.

Föratt minska olyckorna har SL enkelriktat spärrarna på drygt hälften av allastationer. Men det har inte hjälpt.

”En felinvestering”

Anledningentill att de här glasspärrarna sattes upp från början var för att stoppaplankarna. Det resonemanget är ju lätt att förstå. Plankare kostar pengar, ochi slutet av nästa år ska alla stationer ha glasspärrar. Notan hamnar på drygt 140miljoner kronor.

– De här högaspärrarna hjälper inte mot plankningen. Plankningen fortsätter, och de sombetalar för sig blir rädda och gör sig illa. Det är en felinvestering, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson förMiljöpartiet i Stockholms läns landsting.

ThomasSilvander på SL håller inte med.

– Vi har fåttner plankningen, och en bidragande orsak till det är att vi köpt in de här nya spärrarna – att de gör det svårare att fuska, säger Thomas Silvander.

Medanledning av personskadorna har SL imorgon kallat till möte. Då samlasleverantören, säkerhetsavdelningen, tekniker och SL:s ledning för att försökalösa problemet. Hur det går lär vi få återkomma till.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SL

Mer i ämnet