– Politiken springer mer än den tänker, säger Jan Karlsson, ordförande för Företagarna i Värmland.
Han säger att han är oroad för att den Västsvenska storregionen som planeras, och som enligt förslaget ska vara verklighet 1 januari 2019, hetsas fram för fort av politikerna.
– Det är viktigt att vi företagare får lämna vår åsikt och att man inte har för bråttom. Det kanske är så att vi ska vara kvar som egen region. Eller gå till Västra Götaland. Eller till Svealandsregionen det vet vi inte. Om det görs en konsekvensanalys kommer nog det fram på ett bra sätt, säger han.
Oenigt om storregion
Näringslivet i Värmland tar inte ställning till frågan om storregioner. Anledningen är att företagen inte kan komma överens. Precis som politikerna är de oeniga.
Västsvenska Handelskammaren i Göteborg är desto tydligare. De har inget intresse av att få med Värmland i Västra Götalandsregionen.
– Det känns onaturligt. Vänern är det enda som knyter oss samman med Värmland, sa Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren i en intervju med SVT Nyheter redan i juni i år.
Vänersjöfarten viktig
Erik Kornfeld, som är platschef på Valmet i Karlstad, som sysselsätter närmare 1 000 personer i länet, säger att oavsett vilken region Värmland kommer att tillhöra är satsningen på infrastruktur avgörande för om företaget kan bli kvar i Karlstad.
– Vi måste ha en fungerande infrastruktur, säger han.
Och det gäller speciellt Vänersjöfarten och den tremiljarderssatsning som krävs för ombyggnad av slussarna i Trollhätte kanal.
Det är den vägen företaget transporterar de så kallade yankeecylindrar som tillverkas i Karlstad.
– Om vi inte kan slussa ut vårt gods genom Trollhätte kanal får vi väldigt svårt att ha kvar hela den verksamhet som vi har här idag, säger Erik Kornfeld.