Pr-byrå rådgivare för registreringsskandal

Uppdaterad
Publicerad

För cirka 170.000 kronor anlitade de kommunala bostadsbolagen i Göteborg en extern konsult för att hantera Västnytts avslöjande om bolagens olagliga registrering av hyresgäster.

– Vi behövde en pr-byrå som hjälpte oss att få fram budskapet på ett så adekvat sätt som möjligt, säger Anneli Snobl, vd för Framtiden, som är moderbolag åt kommunens samtliga bostadsbolag.

Februari 2013 avslöjade SVT Västnytt hur samtliga kommunala bostadsbolag i Göteborg registrerat känsliga uppgifter om sina hyresgäster. Bland annat fördes noteringar om hyresgästers etnicitet, hälsotillstånd och personliga omdömen.

Bostadsbolagen kartlägger hyresgäster

Registreringarna var olagliga och bolagen kom att få betala böter för att ha brutit mot personuppgiftslagen.

Skattepengar till PR

Men nu kan SVT Västnytt berätta att i samma veva som registreringarna avslöjades, så anlitade bolagen pr-byrån JKL för att hantera vad pr-byrån själv kallar  ”Registreringsskandalen”. En kriskommunikationsplan som genom medieträning och handfasta råd skulle hjälpa bostadsbolagen att hantera media, hyresgäster, medarbetare och allmänheten.

Kostnaden: Nära 170 000 kronor.

– Det handlade om koordinering, samordning, rådgivning och diskussionsstöd kring det här ärendet, säger Anneli Snobl.

I det 20 sidiga dokumentet tipsar JKL om att bostadsbolagen till exempel bör:

*Stärka anseendet av bolagen genom att bland annat rikta in sig på opinionsbildare, politiker och medborgare.

*Genomföra vad man kallar en perceptionsförflyttning där man vill påverka hur den allmänna bilden av registreringarna uppfattades, till en för bostadsbolagen mer önskad bild.

Vad, rent konkret, behövde ni en pr-byrå för?

– Det kan handla om att få alla hyresgäster och all personal i alla våra bolag att förstå att det är ett misstag som begåtts och att vi gör allt vi kan för att rätta till det, säger Anneli Snobl.

Varför måste man anlita en pr-byrå för att säga vad som hänt? Är det så svårt att kommunicera ut sanningen?

– Det är absolut inte svårt att kommunicera ut sanningen. Men ibland så vinklar ni det så att sanningen inte kommer fram.

Så ni använder er utav en pr-byrå för att få fram det som ni anser vara sanningen?

– Absolut inte. Vi använder pr-byrå för att få stöd i kommunikationsprocessen.

Men vad menar du med att sanningen inte kommer fram?

– Jag kan inte svara på vad jag menar med det.

Göteborgs stads kommunikationsdirektör anser att en kommunal verksamhet inte bör ta in pr-byråer för att försöka skapa en mer fördelaktig bild av bolaget.

– Det ska vi inte göra. Man rättar till och går vidare, säger Helena Mehner.

SVT Västnytt har också tagit del av mejlkonversationer mellan bostadsbolagen och JKL.

Där framgår det tydligt att bostadsbolagen rapporterat till pr-byrån när en journalist hört av sig. Mejlen har sedan besvarats med handfasta råd:

JKL: ”Håller er till linjen samtidigt som ni inte faller i fällan att spekulera”

JKL: ”Jag har läst det som nu ligger ute och det ser väldigt bra ut...gäller att stå på tårna ett tag till”

JKL: ”Om/när intervjun blir av så får gärna Göran ringa mig innan så skall han få en medieträning på 2 minuter”

– Att svara på mediernas frågor hanterar vi själva och därför tycker jag inte att vi behöver ha pr-byråer för att svara på mediers frågor, att var öppna, transparanta och följa kommunens informationspolicy, säger Helena Mehner.

I ett av mejlen kommenteras bostadsbolagens val av dag att gå ut med ytterligare information om registreringarna. Information handlade om att hyresgäster kan begära utdrag ur hyresgästregistret och nyheten kom ut – på en fredag,  

JKL: ”Fördelen med att ta detta idag var ju att nyheten bara har en dag på sig – helgens medier är mer eller mindre planerad...media har också helgbegränsade resurser”

Men råden, som tillsammans med bland annat krisplanen och medieträningen kostade cirka 170 000 kronor, har enligt Framtiden inte använts.

Tipsen är bara råd som formulerats av pr-byrån JKL.

– Det är ju sådana uttryck som de använder och det ligger under deras kompetensområde, säger Anneli Snobl.

Men ni betalar massor med pengar för att få tips, och så säger du att ni inte använder tipsen?

– Ja, men vi använder kanske 99 procent av tipsen.

Men inte just de jag frågar om?

– Nej, i det här fallet så har vi inte gjort det.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bostadsbolagen kartlägger hyresgäster

Mer i ämnet