Psykiatripersonal startar upprop

Uppdaterad
Publicerad

Reaktionerna har varit starka efter Västnytts inslag tidigare i veckan om Sahlgrenskas callcenter Kontaktpunkten som visat sig ha stora brister.

-På varje arbetsplatsträff vi har, så klagas det enormt på kontaktpunkten, säger Annki Melander, psykiatrin Västra Frölunda.

-Man skulle kunna prata en timme om alla problem detta har ställt till med, varje gång jag ska öppna det här systemet, så är jag förbannad, säger Lena Johansson, sjuksköterska.

Psykvården i Västra Götaland

Vad säger patienterna om kontaktpunkten? Vad möter du för reaktioner?

-Det är väldigt upprörda, när de kommer till kassan säger de: -Snälla, kan inte du lägga en lapp? Jag har fortfarande inte fått någon medicin, jag har fortfarande inte fått min nya sjukskrivning, jag inte fått kontakt, jag har ringt och jag har ringt och jag har ringt. I bästa fall är de lugna, i värsta fall blir det ganska hotfulla situationer, Annki Melander, psykiatrin Västra Frölunda.

Nu har personal inom psykiatrin startat ett upprop i hopp om att Kontaktpunkten ska läggas ner.

Det är många som reagerat på Västnytts inslag om Sahlgrenska sjukhusets callcenter, Kontaktpunkten, som skulle göra det lättare för patienter att komma i kontakt med sjukvården, men som istället gjort att det blivit tvärtom, främst när det gäller psykiatrin. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Psykvården i Västra Götaland

Mer i ämnet