Foto: SVT

Stora brister hos Sahlgrenskas callcenter

Uppdaterad
Publicerad

Försvunna remisser, vårdpersonal som inte hör av sig och långa väntetider i telefon. Problemen är stora vid Sahlgrenskas callcenter Kontaktpunkten.

– Det finns människor som kanske tar livet av sig innan de kommer fram till psykatrin och pratar med någon, sa en uppgiven Evy-Ann Robertsson till SVT Västnytt förra året.

Då hade hon många gånger provat ringa Kontaktpunkten för psykiatrin, och ofta fått vänta upp till 40 minuter innan någon svarade och ibland kom hon inte fram alls. Att det då tog längre tid än de tre minuter som vården utlovat berodde enligt sjukhusledningen på inkörningsproblem

Psykvården i Västra Götaland

Men trots att det nu gått ett drygt ett år sen Kontaktpunkten startade så är det inte mycket som förändrats:

– Förra veckan så ringde jag och bad att läkaren skulle förnya mitt recept, men jag har under veckan inte hört någonting från någon sköterska eller läkare att det är förnyat. Och idag tog det 35 minuter innan jag kom fram när jag försökte ringa min sköterska, säger Evy-Ann Robertsson.

Det är tidningen Faktum som har granskat Sahlgrenskas callcenter och resultatet blev 882 avvikelser och klagomål under 2012 och 2013. Däribland Lex Maria-anmälningar om en cancersjuks remiss som försvann och om en ung kvinnans självmordsförsök efter att hon väntat i två dagar på att en läkare skulle höra av sig.

– Varje avvikelse är naturligtvis något som vi måste titta på, det gör vi också. Sedan i relation till den mängd samtal som vi har är det en liten del. Jag vill inte förringa det på något sätt men att ha noll är nog svårt, säger Jan-Olof Andrén som är verksamhetschef på Kontaktpunkten.

Är det inte bara att sätta in mer personal så är problemet löst?

– Vi får se vad man kommer fram till i vår genomlysning som man gör nu. Då kommer det att komma förslag på vad vi kan göra för förbättringar så att det blir bättre för våra patienter, säger Jan-Olof Andrén.

Det finns ju inte hur mycket folk som helst som jobbar inom sjukvården, har du inte förståelse för att det kan ta lite tid?

– Jo, det har jag. Jag har förståelse för det, men när det gäller personer som är svårt psykiskt sjuka så behöver dom ofta ha kontakt med sjukvården fort, säger Evy-Ann Robertsson.

SVT Västnytt har i flera tidigare reportage uppmärksammat brister inom psykvården i Västra götaland, samt problem med de telefonnummer som de psykiskt sjuka hänvisas till. Hela vår rapportering om psykvården hittar ni här.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Psykvården i Västra Götaland

Mer i ämnet