Resenären Linnéa Wikman är besviken på MTR. Foto: Privat/TT

Tågresenärer kompenseras olika efter bombhot

Uppdaterad
Publicerad

Tågresenärer som reste med SJ och försenades med mer än en timme får pengarna tillbaka. De som reste med MTR får högst 50 procent av biljettpriset. Det tycker en av de drabbade, Linnéa Wikman, är dåligt.

– Man blir förvånad över hur dålig kundservice det är, säger hon.

Tusentals resenärer drabbades av förseningar när två MTR-tåg blev bombhotade på torsdagseftermiddagen. Nu väljer tågbolagen olika sätt att kompensera sina kunder.

– Vi kommer ha en extra generös inställning, det blev ju väldigt stökigt i går, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

Normalt sett brukar SJ endast betala tillbaka 25 procent när deras kunder försenas med mer än en timme. Nu går de längre och betalar tillbaka hela biljettpriset. Är man drabbad får man själva ansöka om pengar på SJ: s webbsida. Exakt Hur många avgångar som blev försenade är oklart men tusentals kunder berördes.

– I princip rör det sig om all trafik söderut från Stockholm central från klockan 13 till 18, säger Niclas Härenstam.

Mindre för MTR:s resenärer

Men för MTR:s drygt 1600 berörda kunder som reste med något av bolagets sex tåg gäller en något snålare hållning. Resenärer som var mellan 60 till 119 minuter försenade får 25 procent av biljettpriset. De som var mer än två timmar försenade får 50 procent av biljettpriset.

– Vi följer praxis, vi kan inte kommentera vad en konkurrent har gjort, säger Peder Osterkamp.

– Men vi ger även ersättning för skäliga utgifter för mat och dryck.

De som vill ha pengar tillbaka uppmanar han kontakta företagets kunservice.

Försökte informera

Många resenärer som SVT var i kontakt med under torsdagseftermiddagen ansåg att informationen var bristfällig. Enligt SJ:s Niclas Härenstam gjorde företaget så gott de kunde men situationen försvårades av att det var polisen som styrde över händelsen.

– Det blir ju prognoser men det fungerade ändå hyggligt. Vi skickar löpande sms till alla våra kunder men det är svårt att nå de som köpt biljetter spontant i våra automater samt de som åker med pendelkort.

Besviken på MTR

Linnéa Wikman, en av resenärerna på det MTR-tåget som bombhotades i Göteborg, tycker att även MTR borde betala tillbaka hela biljettbeloppet.

– Det är bara fult av dem. Det var jättemånga som missade sina förbindelser. Man blir förvånad över hur dålig kundservice det är, säger hon.

Kommer du att ansöka om kompensations från MTR?

– Jag kommer skicka ett mejl, men det kommer främst vara för att klaga på hur de skötte hela situationen, säger Linnéa Wikman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.