Arkivbild på ett Nextjet-plan. Foto: TT

Flygdramat i Vilhelmina har utretts

Uppdaterad
Publicerad

Det blev en dramatisk kväll för passagerarna på flyget från Stockholm mot Vilhelmina en fredag i februari förra året. Vid 22-tiden blev rutinresan plötsligt skrämmande när planet fick problem med systemen. Nu har händelsen utretts.

30 vuxna och ett barn fanns ombord när piloten den femte februari ifjol istället för att fortsätta resan mot destinationen Vilhelmina, förberedde resenärerna för landning i ett mörkt Skellefteå.

Flygbolaget Nextjets flight med planet av typen Saab 340 hade fått någon typ av roderproblem, enligt uppgifter från sjö- och flygräddningen strax efter incidenten.  Besättningen bedömde snabbt att det skulle vara för riskfyllt att fortsätta flygningen till Vilhelmina och valde istället att landa på Skellefteå flygplats.

Knappt två veckor tidigare tvingades ett plan av samma typ nödlanda i Lycksele på grund av motorproblem.

Läs mer: Personalen ropade ”mayday”

Dåliga väderförhållanden

Ingen person skadades vid nödlandningen i Skellefteå, men nu har Statens haverikommission utrett vad som gick snett.

”Under första delen av inflygningen mot Vilhelmina, observerade besättningen en varning för fel i höjdtrimsystemet. Besättningen beslutade att koppla ur autopiloten vilket resulterade i en abrupt nos-ned-rörelse”, står det i rapporten.

Inflygningen avbröts och försök med att lösa problemet påbörjades. Men det lyckades inte och samtidigt satte vädret stopp. Förhållandena var under tillåtna värden för inflygning och landning och besättningen tog istället beslutet att flyga till Umeå flygplats, men ändrade sen till Skellefteå. Där tvingades piloten agera.

Läs också: ”Väldigt ovanligt med nödlandningar”

Landade med infällda klaffar

”Även vid inflygningen mot Skellefteå var trimfunktionen fast i nos-ned-läge när autopiloten kopplades ur. Besättningen beslutade att landa med klaffarna infällda för att inte förändra balansen i tippled. Med relativt stor kraft höll en av piloterna upp nosen under inflygningen medan den andra piloten var redo att hjälpa till vid behov”.

Landningen lyckades trots att både det ordinarie trimsystemet och standby-systemet helt upphört att fungera, något som enligt utredningen är väldigt ovanligt.

Men eftersom problemet var och är hanterbart och inte anses tillräcklig allvarligt ur säkerhetssynpunkt väljer haverikommissionen att inte lämna någon säkerhetsrekommendation.

Orsakerna till det felande höjdtrimsystemet har inte med säkerhet kunnat fastställas. Men skador på ett relä har varit en bidragande orsak.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.