Runt större delen av året är Umeå en populärare destination än Vasa för Wasalines resenärer. Men i juli förra året såg trenden annorlunda ut och i år har Wasaline ytterligare 54 % fler bokningar samma månad.
Peter Ståhlberg, vd för företaget, ser positivt på utvecklingen.
– Det börjar slå igenom nu kan man säga, det finns mycket i Vasa som lockar Umeåborna, menar Ståhlberg.
Länge en linje för frakt
Han spekulerar i vad som ligger bakom denna utveckling.
– Ena orsaken är att det fram till 2013 var en vilande och fraktbetonad linje. Sen har vi det faktum att den svenska kronan är förhållandevis stark gentemot euron för tillfället.
– Dessa faktorer och säkert flera andra innebär att Vasa blivit mer attraktivt för folk att besöka och fler turister innebär att företag etablerar sig och bidrar till ett större utbud av aktiviteter
”Man får ha tålamod”
Att intresseökningen kommit först nu är inget som förvånar Ståhlberg.
– Det är ofta i turistbranschen att det tar tid att jobba upp ett koncept och man får ha tålamod.
Den nyfunna populariteten tror han däremot kommer bli kvar.
– Jag är övertygad om att den här utvecklingen kommer hålla i sig. Framgång ger framgång. Det finns potential här som ännu inte är utnyttjad, säger Ståhlberg.