Bussresenärer kompenserades med fika

Publicerad

”Det är inte ofta man ställer busstrafiken i en hel stad” uppger Camilla Nordlund på Nobina.

I dag används ett fyrtiotal av elhybridbussarna, men fyra eller fem bussar är fortfarande under utredning hos Volvo för att de har visat på fortsatta driftstörningar. Enligt Hans Fälldin på Din tur ska busstrafiken gå enligt tabell och det ska inte vara några problem. Som plåster på såren för förra veckans busskaos har Nobina och Din tur valt att bjuda resenärerna på fika för att för tacka kunderna för deras tålamod och förståelse.

– Vi  bjuder på smörgåsar och bullar på navet och på vissa bussturer under hela dagen, säger Charlotta Isaksson, affärsutvecklare på Nobina.

Busskaos i Sundsvall

Rätt till resegaranti

Men huruvida de drabbade resenärerna har rätt till ersättning enligt resegarantin är fortfarande oklart. Nobina och Din tur måste tillsammans komma fram till vad som gäller och även vem det är som ska stå för notan. Resegarantin bygger enligt Hans Fälldin på hur sen man har blivit på sin resa.

– Kunden ska skicka in en ansökan om resegaranti, sedan sker en individuell prövning utifrån våra gällande rutiner och kunden får återkoppling från oss, säger Camilla Nordlund på Nobina.

Brister i informationshanteringen

Hans Fälldin på Din tur förklarar det hela som en stor och ovanlig händelse som sträckte sig över flera dygn och att det fanns problem med hur informationen nådde fram till kunderna.

– Vi använde oss av radio, vår hemsida och vi skickade ut pressmeddelanden till tidningarna. Men det var först vid halv åtta på torsdagsmorgonen som vi fick ut rullande information på de digitala tavlorna på navet. Vi har fått  en del synpunkter på grund av dålig information och att vi borde haft trafikvärdar på plats tidigare, säger Hans Fälldin.

Ny app på gång

Dintur har en app som kunderna ska använda för att få trafikinformation, men enligt Hans Fälldin är den sämre än Din turs egen hemsida. Men från 1 mars kommer det att finnas en ny uppdaterad version av appen.

– Vi har arbetat länge med en ny app och nu när det här hände blev det ännu en bekräftelse på att det verkligen behövs, säger Hans Fälldin.

SVT: Kan ni garantera att det här inte händer igen?

– Vi kan inte ställa en garanti när något så pass oförutsett händer, men det känns osannolikt att det ska hända igen. Vi har förtroende för att Volvo kan hantera problemet med bussarna, de har garanterat säkerheten på de fordon som vi har i trafik i dag, säger Hans Fälldin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Busskaos i Sundsvall

Mer i ämnet