Den nya skatten kallas för vägslitageskatt och ska bidra till att flytta över tunga godstransporter från lastbilar till tåg och sjöfart. Men skogsindustrin menar att skatten kan utarma skogsbruket i inlandet och vill därför köra längre och tyngre timmertransporter med så kallade En trave till ekipage eller ETT-fordon.
– Vi har sökt tillstånd från två år tillbaka att få använda ett ETT-fordon i provdrift för att höja effektiviteten och sänka dieselförbrukningen och koldioxidutsläppen. Bilen står klar så vi väntar på att få köra igång bara vi får tillstånd, säger Mathias Westerlund som är skogschef på Holmen i Örnsköldsvik.
Själva konceptet med en trave till går ut på att förlänga fordonståget. Förutom mindre utsläpp per fraktat ton timmer, klarar två ekipage av att transportera vad som med nu gällande regler kräver tre ekipage. Sedan 2009 har SCA transporterat timmer mellan Överkalix och Piteå med det längre fordonet och trafikverket deltar i projektet menar att utsläppen från timmertransporterna skulle minska med 20 procent om En Trave Till-fordon skulle tillåtas. Men det lär dröja.
– Det är svårt att säga men det ligger nog ett år framåt i tiden. Då blir det på ett utpekat vägnät och inte på hela vägnätet. Dels är det bärighet på vägar och broar som stoppar. Sedan måste det till en ändringar i det nuvarande regelverket innan det kan bli tillåtet, säger Thomas Asp som är delprojektledare på Trafikverket.