Foto: TT

Tyngre lastbilar utreds

Uppdaterad
Publicerad

Skogs- och transportbranschen har länge velat se en höjning av maxvikten på lastbilar – nu ska vägarna undersökas.

Trafikverket ska, på uppdrag av Regeringen, undersöka vilka delar av det svenska vägnätet som är lämpliga för 74-tons lastbilar. Tanken är att tyngre lastbilar tillsammans med en satsning på järnvägsunderhåll ska stärka det svenska näringslivets möjligheter till effektiva godstransporter. Åtgärderna kan även minska transporternas klimatpåverkan.

Högre påfrestningar

En höjning av maxvikten från dagens 60 ton till 74 ton innebär att vägarna utsätts för större påfrestningar. Därför ska nu Trafikverket kontrollera vilken bärigheten broar och vägar i hela landet har. Regeringen vill även säkerställa att godstransporter inte flyttas från järnväg till väg.

Timmertransporter

– Regeringsbeslutet ska bidra till målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020, liksom till att nå klimatmålen genom minskade utsläpp i transportsektorn. 74-tons lastbilar kan effektivisera industrins godstransporter och på så vis stärka konkurrenskraften hos en åkerinäring som idag ofta är hårt pressad. Sammantaget har besluten om 64-tons lastbilar, en möjlig introduktion av 74-tons lastbilar, åtgärderna om klampning och en hög sanktionsavgift för cabotagebrott gjort att regeringens arbete för schysta villkor i åkerinäringen och fler jobb kommit en bra bit på väg, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Timmertransporter

Mer i ämnet