Det var varmt, cirka 30 grader, den dagen godståget spårade ur mellan Ovansjö och Alby i fjol. Vid höga temperaturer är det inte ovanligt att solkurvor kan uppstå, det vill säga att rälsen utvidgas av värmen och trycks utåt så att spårbredden inte stämmer och tåget spårar ur.
Under rälsen ligger en hårt packad bädd av stenmackadam som ska stabilisera rälsen så att den inte kan flytta på sig. Det var här problemet uppstod. Vid ett slipersbyte hösten innan upptäckte Infranord, som upphandlats att utföra slipersbytet, att det saknades mackadam på vissa ställen. Men de tänkte då att det skulle upptäckas när spåret packades. Därför rapporterades det inte någonstans.
Infranord själva hade heller ingen egen spårriktare så de anlitade två underleverantörer för delar av jobbet. Det är något som haverikommissionen också ser som en av orsakerna till att information inte gått fram. Det saknas ett bra system för att förmedla information när det finns flera parter inblandade i arbetet.
I urspårningen skadades ingen person, men varuvärden för cirka 175.000 kronor beräknas förlorade och övriga förlorade värden för fordon och spår beräknas till cirka 4,5 miljoner kronor.