Femton av tågets vagnar spårade ur och måste lyftas på plats igen. Foto: Tågurspårningen i Albyorsakades av en solkurva

För lite stenkross orsakade urspårningen

Uppdaterad
Publicerad

Det var brist på stenkross under rälsen som låg bakom urspårningen i Alby, Ånge kommun den nionde juli i fjol. Trots att sträckan besiktats så upptäcktes inte det eftersom man endast gjorde en stickprovsbesiktning på vissa ställen efter sträckan, det enligt Statens haverikommission som nu kommer med sin slutrapport.

Det var varmt, cirka 30 grader, den dagen godståget spårade ur mellan Ovansjö och Alby i fjol. Vid höga temperaturer är det inte ovanligt att solkurvor kan uppstå, det vill säga att rälsen utvidgas av värmen och trycks utåt så att spårbredden inte stämmer och tåget spårar ur.

Under rälsen ligger en hårt packad bädd av stenmackadam som ska stabilisera rälsen så att den inte kan flytta på sig. Det var här problemet uppstod. Vid ett slipersbyte hösten innan upptäckte Infranord, som upphandlats att utföra slipersbytet, att det saknades mackadam på vissa ställen. Men de tänkte då att det skulle upptäckas när spåret packades. Därför rapporterades det inte någonstans.

Tågurspårning Alby

Infranord själva hade heller ingen egen spårriktare så de anlitade två underleverantörer för delar av jobbet. Det är något som haverikommissionen också ser som en av orsakerna till att information inte gått fram. Det saknas ett bra system för att förmedla information när det finns flera parter inblandade i arbetet.

I urspårningen skadades ingen person, men varuvärden för cirka 175.000 kronor beräknas förlorade och övriga förlorade värden för fordon och spår beräknas till cirka 4,5 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågurspårning Alby

Mer i ämnet