Foto: Henrik Friberg

Sjöfartsverket väljer bort Kallinge

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart att Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar inte hamnar på F17 i Kallinge.

Skanska ska bygga helikopterhangaren och en administrationsbyggnad på flottiljen, ett kontrakt som är värt 310 miljoner. Byggstart är planerad till juli i år och sedan beräknas hangaren stå klar att börja användas för sommaren 2017.

Sjöfartsverket har varit med i planeringen sedan 2006, men för en månad sedan tyckte Sjöfartsverket plötsligt att hangaren skulle bli för liten och för dyr samt att den låg för långt från start och landningsbana.

– Våra förutsättningar har förändrats. Vi har fått ny helikopter och gjort om organisationen, säger Mowgli Halléhn, chef för Sjöfartsverkets helikopterenhet när SVT Nyheter Blekinge når honom i dag.

Vi har tidigare berättat om hur Ronnebys kommunalråd Roger Fredriksson (M) ställt sig till om räddningshelikoptrarna inte skulle hamna i Kallinge.

– Att de skulle köpa andra helikoptrar har de vetat sedan 2011. Att ni i sista minuten vända på klacken och titta på andra alternativ tycker jag är märkligt. Det tyder på att de inte har någon långsiktig planering, alternativt har andra planer som de inte redovisar, sa Roger Fredriksson till SVT Nyheter Blekinge.

Och nu är det alltså klart att Sjöfartsverkets två räddningshelikoptrar inte kommer att hamna i Kallinge.

– De kom i dag med beskedet att de inte kommer att vara med i hangaren i Kallinge. Det var all information vi fick, säger Ingvar Liinaki på Fortifikationsverket.

Förklaringen från Sjöfartverket till att man väljer bort Kallinge handlar främst om det skulle bli en risk för flygsäkerheten, då det från hangaren i Kallinge skulle ta för lång tid att komma iväg med helikoptern då området delas med försvaret.

– Vid skarpt läge skulle det vara en risksituation att vara placerade där, vilket vi inte kan ställa oss bakom. Vi skulle bli fördröjda i vår verksamhet vid en skarp insats. Vårt jobb är av blåljuskaraktär och fördröjningar gör att vi går ifrån vår målsättning om att vara snabba för att kunna rädda liv, säger Mowgli Halléhn på Sjöfartsverket.

Vart hamnar helikoptrarna istället?

– Det är något vi nu måste titta vidare på. Det är naturligt att vara kvar i regionen, men innan 2017 måste vi hitta en annan plats. Det här handlar om att vi måste ha bästa möjliga förutsättningar för att lösa vårt uppdrag, säger Mowgli Halléhn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.