Utredning av flygolycka fördröjs av sekretess – utredarna kritiska

Uppdaterad
Publicerad

Sekretessprövningar står i vägen för utredningen av flygolyckan utanför Oskarström där en man omkom. Det menar organisationen EAA som ska utreda händelsen.

Utredningen om det sportplan som störtade utanför Oskarström 18 juli och där en person omkom, dröjer. Detta eftersom föreningen Experimental Aircraft Association, som utreder haverier på amatörbyggda sportplan väntar på att få ut information från Luftfartsverket.

Det är bland annat pilotens samtal med flygledningen i Malmö som EAA behöver för utredningen.

Utreds inte av haverikommissionen

Luftfartsverket lämnar generellt enbart ut uppgifter till statliga Haverikommissionen och Transportstyrelsen. Övrig begäran måste alltid sekretess-prövas.

Haverikommissionen utreder inte olyckor på den här typen av lätta, amatörbyggda flygplan.

– Att vi inte får ut dessa uppgifter från Luftfartsverket bromsar utredningen och i förlängningen riskerar det att gå ut över flygsäkerheten, säger Sven Kindblom, verksamhetsledare för den tekniska verksamheten på EAA Sverige till SVT Nyheter Halland. 

Organisationen vill veta vad som kan ha gått fel under flygningen för att kunna åtgärda eventuella brister.

Måste sekretessprövas

Även om uppgifterna lämnas ut av Luftfartsverket efter sekretessprövning riskerar väsentliga delar att vara sekretessbelagda – något som försvårar utredningsarbetet för EAA, enligt organisationen. Sekretessen finns med hänvisning till den personliga integriteten och lagen om samfärdsel-sekretess.

Den finns för att inte vem som helst ska kunna kartlägga en persons resande.

På Luftfartsverket bedömer man att sekretessprövningen ska vara klar på torsdag. Om EAA då får ut några uppgifter åsterstår att se.

– Vi undersöker just nu den här organisationen EAA då den inte är känd för oss, säger Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket.

– Vi granskar också uppgifterna från radiotrafiken för att se om något kan lämnas ut eller ej till EAA, fortsätter Per Fröberg.

EAA kristiska

I så fall får EAA delar av materialet skriftligt. Luftfartsverket får inte lämna ut band med radiotrafik till andra än Haverikommissionen.

Något som EAA är kritiska till.

– Vi är den enda instans som utreder den här typen av olyckor, då borde vi lättare få tillgång till den här typen av viktig information, menar Sven Kindblom på EAA.

Det lätta sportplanet var på väg från Öland till Falkenberg och kördes av en 65-årig man. Planet slog ner strax norr om Oskarström på förmiddagen den 18 juli.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.