Utbildning ska stärka pressade rektorer

Publicerad

Trots att de flesta rektorer arbetar upp mot 50 timmar i veckan hinner de ändå inte med allt.

Deras huvuduppdrag, pedagogiskt ledarskap, får bara 13 procent av tiden. Nu föreslås att rektorer och skolchefer ska utbildas i hur de bör samarbeta.

Förslaget finns i en utredning som överlämnades till regeringen i dag. Utredaren, professor Olof Johansson, pekar på vad en rad andra rapporter visat: Rektorers största problem är tidsbrist. Och trots att rektorer har rätt att delegera utnyttjas den rätten sparsamt.

– De vill inte belasta medarbetarna ytterligare, säger Olof Johansson och syftar på att alla i skolan är pressade.

Inte heller tycks förstärkningar på skolkontoren hjälpa alla gånger. Rektorerna ser inte att de får tillgång till exempelvis juridisk expertis.

Fortbildning

Olof Johanssons förslag är en ny utbildning för potentiella rektorer, men också obligatorisk fortbildning.

– Förhoppningsvis löser det problemet genom att rektor blir medveten om att han eller hon inte kan göra allt själv. Rektor bör inte arbeta ensam, utan ha en ledningsgrupp som är aktiv, säger han.

Han föreslår också utbildningar för skolchefer och kommunpolitiker, i syfte att få bättre dialog.

Resursfråga?

TT: Kan inte problemen bottna i att rektorerna har underbemannade skolor?

– Det är klart att vissa resurser minskas, men då bör man ifrågasätta om man placerat de resurser man har på rätt ställe. Det är också sådant man bör ta upp i rektorsutbildningarna, säger Olof Johansson.

Utbildningsminister Gustav Fridolin säger att han tar med sig förslagen när han ska ut och träffa företrädare för landets alla kommuner.

– En reflektion jag redan kunnat göra är att man inte lägger lika mycket energi på rekrytering och villkor för rektorer som man gör för lärarkollektivet, trots att vi har samma rekryteringsproblem för båda grupperna, säger han.

(TT)

Förslagen

Utredningen föreslår ett nationellt handlingsprogram bestående av:

 * En statlig rekryteringsutbildning för blivande rektorer.

 * Justerad inriktning på det nuvarande rektorsprogrammet, med mer betoning på hur olika nivåer i skolsystemet (styrkedjan) ska samverka.

 * Obligatorisk fördjupningsutbildning.

 * Utbildning för skolchefer och andra chefer över rektorer.

 * Utbildning av lärare om skolans styrsystem.

 * Utbildning och dialog med förtroendevalda.

 * Källa: SOU 2015:22

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.