Vårdkrisen – anmälningar fastnade i byråkratin

Uppdaterad
Publicerad

Anmälningarna om problemen vid Haparanda hälsocentral fastnade i byråkratin. Därför var landstingsledningen ovetandes om problemen.

Igår träffade politiker och tjänstemän från landstingsledningen representanter för IVO, Inspektionen för vård och omsorg, för att diskutera det allvarliga vårdläget i Haparanda.

Anmälningar slog rekor

Landstingsledningen hade ingen aning om de stora problemen vid Haparanda hälsocentral förrän IVO uppmärksammade ärendet. Ändå hade ett antal anmälningar lämnats in.

Patientsäkerheten i Haparanda

Landstingsledningen hävdar att många av anmälningarna och avvikelserapporterna från Haparanda hälsocentral inte kom fram, utan fastnade på vägen i byråkratin.

Under 2014 har Haparanda hälsocentral haft stora problem med att upprätthålla patientsäkerheten. Antalet anmälningar och avvikelserapporter har slagit lokalt rekord och personalkrisen blev akut eftersom fyra av sju läkartjänster är vakanta.

Patientnämnden har under förra året tagit emot ett 20-tal anmälningar från patienter vid hälsocentralen och det är mer än dubbelt så många som vid Stadsvikens hälsocentral i Luleå, som är mycket större.

Omdiskuterat uttalande

Därför anmälde hälsocentralen sig själv till IVO. Också patientnämnden gjorde en anmälan.

I går kom IVO till Luleå för att träffa de ansvariga politikerna och i samband med det uttalade sig landstingsrådet Maria Stenberg(S) på ett sådant sätt att det väckte starka reaktioner och då främst i Haparanda.

Så här sade hon i Nordnytt:

– Det här bygger på att man ska rapportera in avvikelser och Lex Maria-anmälningar och det har vi inte kunnat se och därför har det varit svårigheter för verksamheten att upptäcka läget.

Fastnade i byråkratin

Landstingsrådet hamnade i blåsväder eftersom hon uppenbarligen inte hade koll på situationen – trots alla anmälningar. Men det är faktiskt värre än så.

Enligt landstingsdirektören Mats Brännström har många anmälningar och avvikelserapporter fastnat i byråkratin och inte nått fram till dem som skulle ta tag i problemen .

– Det som bekymrar oss är ju naturligtvis hur det här har kunnat pågå så länge utan att vi nåtts av det, säger Mats Brännströn och fortsätter;

– Det är naturligtvis som verksamheten säger att de har singlarerat detta, men någonstans på vägen har det stannat. I de formella rapporter som vi ser så har det varit svårt att upptäcka detta och det är väl det som Maria Stenberg refererar till, säger han.

Nordnytt har sökt Maria Stenberg för en kommentar, men hon har inte gått att nå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Patientsäkerheten i Haparanda

Mer i ämnet