Bakgrunden är att bolaget under en längre tid haft problem med ett större kundprojekt som blivit både försenat och överskridit budgeten, vilket lett till att bolaget inte kunnat betala sina leverantörer i tid.
– Det är nödvändigt att vi gör det här för att företaget ska kunna leva vidare, säger Anders Holm, tillförordnad vd för Motala Train, till Östnytt.
Han beklagar den uppkomna situationen eftersom ett stort antal leverantörer drabbas.
Drygt 100 anställda
I dagsläget har Motala Train – som arbetar med reparationer, underhåll och ombyggnader av järnvägsfordon – drygt 100 anställda i Motala och Västerås, plus ett antal inhyrda konsulter.
Vad som kan komma att hända med personalstyrkan är ännu oklart.
– Att det kommer att ske anpassningar är klart, men det är för tidigt att säga vilka, säger Anders Holm.
I våras fick sju personer gå från bolaget på grund av övertalighet.
”Jobbiga beslut”
Under det senaste året har moderbolaget tillfört cirka 75 miljoner kronor till Motala Train, men trots detta tvingas man nu alltså ansöka om rekonstruktion och se över organisationen.
– Verksamheten drivs vidare precis som tidigare, men det kommer att ske en del förändringar, säger Anders Holm.
Han flaggar för att det kommer att krävas ”en del jobbiga, men nödvändiga, beslut” för att säkerställa bolagets konkurrenskraft under de kommande åren.