Det menar lärare och forskare i ett projekt som engagerat flera skolor i Linköping och Norrköping.
Vilbergsskolan i Norrköping är en av de skolor som haft besök av forskare från Linköpings universitet.
Mattelektioner har filmats för att kunna studera och förbättra kommunikationen mellan elever och lärare.
Mindre stress
– De berättar på ett lugnt sätt. Förut så räknade vi nästan varenda tal i matteboken. Vi fick stressa på och då kunde det lätt bli fel, säger eleven Faruk Mu.
Han upplever att det nu blivit lugnare och bättre matteundervisning.
Elverna gör egna loggböcker, för att tydligare kunna se sin utveckling i ämnet. Sedan är det viktigt med tystnad.
– Tystnader på tre sekunder eller mer. Vi kunde se hur eleverna blev mer inbjudna att tänka efter, att sänka tempot och att verkligen vara i matematiken, säger Lisa Björklund Boistrup, forskare vid Linköpings Universitet.
Miljonsatsning
Det är Linköping och Norrköpings kommuner som satsat 10 miljoner kronor på fem år för att få bukt med de vikande resultaten i matte. Flera skolor har varit med under de ett och ett halvt år som projektet pågått.
Men än har det inte gett några resultat i de nationella proven i matematik.
– Jag vågar inte säga någonting, men jag kan tänka mig att vi absolut kommer att kunna se resultat på några års sikt framöver, säger Lisa Björklund Boistrup.