X2000-tåg kraschade in i en stoppbock på Centralen i Malmö 2010. Trafikverkets spårexpert Ensio Taivalkoski är kritisk. Foto: SVT/TT

Trafikverkets egen expert sågar ledningen

Uppdaterad
Publicerad

Efter SVT:s avslöjande att Trafikverket räknat fel på flera miljarder träder nu en av myndighetens egna experter fram och berättar om problemen.

Ensio Taivalkoski är spårexpert på Trafikverket och en av dem som gjort utredningen som avslöjar att det behövs mer pengar än vad som Trafikverkets ledning sagt till regeringen.

Han har jobbat med järnvägsfrågor i större delen av sitt liv.

SVT granskar järnvägen

– Jag fick en guldmedalj för nit och redlighet härom året, säger Ensio Taivalkoski.

”Sluta vilseleda allmänheten”

Järnvägen har blivit ett hett debattämne i Sverige. Gång på gång har Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm sagt att allt blir bättre om några år. Men det håller inte generaldirektörens egen expert med om.

– Man blir frustrerad när människor på Trafikverket uttalar sig i media om att att vi är på väg åt rätt håll, att vi gör allting rätt. Det är i direkt motsats till det vi lyfter fram. Vad jag vill säga är att man ska sluta vilseleda allmänheten. Det är ett brott mot demokratiska principer att göra som de gör, säger Ensio Taivalkoski.

Enligt honom är de allvarligaste, vilseledande uttalanden de där Trafikverket säger att de åtgärdar alla farliga fel omgående.

– Vi försöker lyfta upp problemen gång på gång, men ingen lyssnar på oss. Det är som ett mörkt hål, det bara försvinner.

Medveten otydlighet

Ensio Taivalkoski anser också att Trafikverket ofta medvetet formulerar sig otydligt och krångligt när man ska kommunicera obekväma frågor, som till exempel bristerna i järnvägsunderhållet.

– Jag tycker det har varit tydligt i vissa rapporter. Man vill inte direkt ljuga, men man vill inte riktigt visa på hur illa det är ställt.

Han uppfattar det också som att det finns ett tydligt direktiv från Trafikverkets ledning om att i alla lägen säga att verksamheten fungerar som den ska och att allt är bra.

Men allt är inte bra?

– Nej, absolut inte. Vi är på väg mot fatala olyckor, som i Storbritannien.

Är järnvägen livsfarlig?

– Det kommer den att bli, om den här utvecklingen fortsätter.

Det var i går som SVT kunde berätta om felräkningar på flera miljarder och att Trafikverkets interna utredningar säger mycket mer behövs, enligt interna utredningar.

Fakta

Tipsa oss!

Vet du mer om järnvägen och underhållet? Skicka ett mejl till våra reportrar Oskar Jönsson eller Kjell Lundström. Det går bra att vara anonym.

FAKTA: Det här har hänt

16 november 2010

Trafikverket utreder med hjälp av konsultbolaget McKinsey underhåll och reinvestering av järnvägen.

11 mars 2011

Regeringen ger uppdrag åt Trafikverket att utreda järnvägens behov.

30 september 2011

Trafikverket lämnar delrapport till regeringen.

– Delrapporten ger oss underlag för vad som behöver göras, när det kan ske, vad det då kostar, rätt sak i rätt tid, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

27 april 2012

Trafikverket lämnar Kapacitetsutredningen till regeringen.

– Kapacitetsuppdraget utgör ett bra underlag inför höstens infrastrukturproposition, säger infrastrukturministern.

15 oktober 2012

Regeringen lämnar infrastrukturproposition till riksdagen. Den bygger på Kapacitetsutredningen.

18 december 2012

Riksdagen säger ja till regeringens infrastrukturproposition.

20 december 2012

Regeringen beslutar om direktiven och ger Trafikverket i uppdrag att planera transportsystemets framtid.

10 januari 2013

Trafikverkets egna experter upptäcker de första misstagen. Man konstaterar stora brister i beräkningarna för spår och spårväxlar.

7 maj 2013

Trafikverkets experter upptäcker fler misstag. Den här gången gäller det kontaktledningar och de konstaterar att halva kontaktledningsnätet i Sverige inte är medräknat.

14 juni 2013

Trafikverket presenterar sitt förslag till Nationell plan för transportsystemet 2014-2025. Här finns flera exempel hämtade ur Kapacitetsutredningen.

3 april 2014

Regeringen fastslår den Nationella transportplanen för 2014-2025, fortfarande med underlag från Kapacitetsutredningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet