Över 75 000 resenärer påverkas varje dag – trots detta förflöt gårdagen överraskande lugnt med få desperata tågpassagerare. Men konflikten kan utvidgas och hotar
– Det finns inga signaler om vare sig det ena eller det andra, säger Sandberg.
Inte heller medlarna i konflikten, Leif Ohlsson och Göran Ekström, säger sig se någon tillstymmelse till öppning eller början till genombrott. De är själva dock inte helt passiva.
– Vi har kontinuerlig kontakt med parterna och talar med dem. Men det är också det hela, säger Ohlsson.
Men vad talar ni om? Lägger ni fram några trevare eller så?
– Det varken kan eller vill jag svara på.
Konflikten om arbetsvillkoren
Strejken riktar sig mot den svenska Öresundstågtrafiken och tågoperatören Veolia. Den gäller lokförarnas och tågvärdarnas arbetsvillkor, i synnerhet arbetstider och anställningsförhållanden. LO-facket Seko vill i avtal bland annat begränsa antalet timanställda ombord på tågen, något som arbetsgivarsidan i form av Almega vägrar att gå med på. Ett medlingsbud väntades i söndags men uteblev eftersom den av staten utsedda medlarduon ansåg att parterna stod för långt ifrån varandra.
Mitt i stridens hetta fördubblade Krösatågen med trafik i Småland, Halland och Blekinge sin kapacitet på sträckan Växjö-Hässleholm. Det fick facket att hota med att också ta ut även Krösatågen och Kustpilen – som båda körs av Veolia – i strejk. Ett eventuellt beslut om det fattas dock senare.
Det är inte heller klart när parterna på nytt möts i förhandlingar. Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia, tror dock att förhandlingarna återupptas före veckans slut.