I en oansenlig lägenhet på Östra Ågatan i Uppsala har Youtube-fenomenet Daniel Norberg sin studio. Med hjälp av en stor green-screen, en handkamera, en dator och rumskamraten Axel skapas viral magi.
Med över 2,3 miljoner visningar blev Daniel Norbergs parodi av förra årets melodifestivalfinalister det näst mest sedda svenska klippet på Youtube. Bara Zlatans Volvoreklam fick fler. Och det var i den succén som tanken på en ny video började gro – en video som släpptes i dagarna.
– I måndags bestämde vi oss för att dra i gång. Då gick jag till Myrornas för att köpa kläder och tyg. Sen har jag klippt och limmat, så det är ett väldigt stort projekt detta. Det har tagit mer eller mindre en veckas heldagsjobb, säger Daniel Norberg.
Hårt arbete
Arbetet har varit hårt och han säger att han varken sovit eller ätit på flera dar och mycket energi och tid har lagts ned på att videon ska bli så bra som möjligt.
– I och med att det gick så väldigt bra förra gången så kanske folk har väldigt höga förväntningar denna gång. Att det ska bli lika bra helt enkelt och det var man ju lite rädd för att det inte skulle bli. Men vi bestämde oss för att köra ändå. Vi vill göra det och folk vill se det, säger Daniel Norberg.
Viral spridning
Minst sagt, för på bara ett dygn hans video setts av närmare 90 000 personer, många av dem utanför hans vanliga krets av 83 000 följare på Youtube. Men även om videon bitvis på ett ganska retsamt sätt hånar artisterna, tror den uppsalaboende Uddevallasonen inte att finalisterna tar illa upp.
– De ska inte komma undan. Jag tror att de tycker att det är kul. Ingen rök utan eld. Det finns ju alltid lite sanning i parodierna, men det är så otroligt snällt.
För om han ska vara ärlig hade han själv inte tackat nej till att stå på andra sidan.
– Ja, jag skulle överväga att fundera på att ställa upp i mello, säger Daniel Norberg och skrattar.