De kommunala bostadsbolagen i Göteborg har i flera år registrerat och lagrat känsliga personuppgifter om sina hyresgäster. Sjukdomar, missbruk och personliga egenskaper som ”mytoman” och ”förvirrad” har noterats. Dessutom har man svartlistat ”oönskade” hyresgäster.
– Vi ska följa personuppgiftslagen och det har vi uppenbarligen inte gjort till hundra procent. Men nu finns inte den känsliga informationen lagrad någonstans. Allt är borttaget, säger Anneli Snobl, vd för Framtiden, som är de kommunala bostadsbolagens moderbolag.
Västnytt kan avslöja att registreringen pågått i samtliga kommunala bostadsbolag och att systemet för några av bolagen varit i bruk så länge som i ett decennium.
Användes av de anställda
Granskningen, som gjordes av externa konsulter på uppdrag av Stadsrevisionen, visade att hyresgästregistret användes av anställda i bostadsbolagen för att notera känsliga personuppgifter. Cirka 1500 sådana anteckningar har påträffats.
Exakt hur uppgifterna har använts är oklart. Bostadsbolagen hävdar själva att uppgifterna lämnats in av hyresgästerna själva, för att hyresvärden exempelvis ska kunna ta hänsyn till eventuella sjukdomar.
– Jag tror att i majoriteten av fallen så är det hyresgästerna själva som lämnat informationen, för vi kan inte veta om en hyresgäst är sjuk eller inte, säger Anneli Snobl vd för Framtiden AB.
Men det finns ju bland annat uppgifter om ett hyresgästen skulle till exempel vara mytoman?
– Är det en sjukdom?
Är det något du tror att en hyresgäst skulle säga till sin hyresvärd?
– Det tror jag definitivt inte. Och jag ser det olämpliga i det här. Nu vet inte jag bakgrunden i det enskilda fallet men det är inte okej. Det är olämpligt.
Hyresgästregistret har även innehållit andra känsliga uppgifter, utöver sjukdomar. Till exempel har det funnits personliga omdömen om hyresgäster, som att hyresgästen är mycket förvirrad, eller psykiskt sjuk.
– Vi är inte läkare eller psykologer och kan inte göra såna diagnoser och det är inte vårt uppdrag heller, säger Anneli Snobl.
Man har även registrerat hyresgästers etniska bakgrund och när de reser till sitt hemland. Gårdstensbostäder, som registrerat hyresgästerna i över ett decennium, motiverar registreringen med att etnisk bakgrund kan ha stor betydelse i ärenden där det handlar om olovlig andrahandsuthyrning.
– Det är noteringar som man gjort för att kunna driva ärenden i hyresnämnden. Till exempel olovlig andrahandsuthyrning, säger Michael Pirosanto, tf vd för Gårdstensbostäder.
Så du menar att hyresgästens etniska bakgrund kan vara relevant i ärenden som rör olovlig andrahandsythyrning?
– Nej, men vi gör noteringar i systemet när det gäller den delen.
Men varför krävs hyresgästens etniska bakgrund för att driva såna ärenden?
– Det är beklagligt, men nu finns inte den typen av noteringar kvar.
Västnytt kan även avslöja hur Gårdstensbostäder svartlistat flera hyresgäster. I deras hyresgästregister gick det att läsa följande information om en hyresgäst: ”Denna hyresgäst, eller dennes barn eller släktingar, skall aldrig någonsin bli erbjuden byte av lägenhet”.
– Det är en olycklig formulering som inte får förekomma, säger Michael Pirosanto.
Är inte detta ett tecken på att det har förekommit svartlisning av hyresgäster hos Gårdstensbostäder?
– Det är bara beklagligt att det funnits såna noteringar men nu är systemet rensat.
De kommunala bostadsbolagen fick i slutet på förra året rapporter från de externa revisorerna om olämpligheten i registreringen och ska nu ha rensat i systemen. Men trots att registreringen pågått i över ett decennium har hyresgästerna aldrig blivit informerade.
– Det är klart att vi skulle kunna gå till hyresgästerna och tala om att det inte finns några personliga eller känsliga uppgifter registrerade i vårt nya system, och att i den mån det har funnits tidigare så ber vi om ursäkt, säger Anneli Snobl.
Hur kommer det sig att de kommunala bostadsbolagen i över ett decennium kunnat ha så känsliga uppgifter om sina hyresgäster?
– Det finns ingen anledning för mina medarbetare att vara elaka eller på något vis skriva något som inte är lämpligt. Det har hela tiden handlat om omsorg för hyresgästen eller hyresgästerna runt omkring.