Uber finns i en mängd städer världen över och sedan 2014 även i Göteborg. Foto: SVT

Fortsatt kritik mot Ubertaxi

Uppdaterad
Publicerad

Taxi för halva priset låter väl bra? Det är vad det internationella bolaget Uber erbjuder med sin tjänst UberPOP i Göteborg. Men Svenska Taxiförbundet rasar och kallar det för organiserad svarttaxi.

Uber finns i en mängd städer världen över och sedan 2014 även i Göteborg. Företaget erbjuder kunderna Ubertaxi i olika prisklasser.

– Vi har UberBLACK och UberX som är taxilicensierade bilar och som har taxilicensierade förare. Sedan har vi UberPOP som är vår samåkningstjänst där det är privatpersoner som kör, säger Alok Alström, Sverigechef på Uber.

Vi på SVT Nyheter Väst bestämde oss för att åka den billigaste och också mest kritiserade taxin, en UberPOP. För att kunna boka en Ubertaxi krävs att man skaffar ett konto hos Uber, registrerar ett betalkort och laddar ner en app till mobiltelefonen. När väl det är gjort det bokar vi en resa från TV-huset i Göteborg till Göteborgs central. En resa som normalt brukar kosta ungefär 150 kronor med de etablerade taxibolagen. Några minuter efter vår beställning rullar en svart Mercedes in framför TV-huset.

– Välkomna in, säger en ung förare till oss.

Läs mer: Billig och kritiserad – Uber har kommit till Göteborg

Mannen som kör saknar taxiförarlegitimation och bilen är inte försäkrad för yrkestrafik. Han har ett annat jobb men kör UberPOP när han får tid över, ofta på helgerna.

– För mig passar det väldigt bra att få kontakter med folk så att jag kan förbättra min svenska, säger föraren.

Betalar du skatt för de pengar du får in från det här?

– Jag betalar ingen skatt. Det finns inga lagar som säger att jag måste betala skatt när jag kör UberPOP.

Vår förare tycker att han tjänar för lite pengar på sina körningar för att betala skatt. Det blir inget över när alla räkningar är betalda. När bilen är framme vid Göteborgs Central berättar han vad resan har kostat.

– Det kostar 60 kronor.

Det är jättebilligt.

– Japp.

Resan kostar 60 kronor och pengarna dras automatiskt från kundens betalkort. Pengarna går först till Uber i Holland. De tar en andel och sedan får föraren resten. Nästan direkt efter att vi har lämnat taxin kommer ett mejl med kvitto från Uber.

Vid Göteborgs Central pratar vi med en förare som kör för ett konkurrerande taxibolag.

– Jag tycker väl att alla ska jobba enligt samma system och man kan inte plocka russin ur kakan som de gör i det här fallet. Ska vi ha konkurrens så ska vi ha det på lika villkor, i annat fall raserar vi allting, säger Christer Fors, taxichaufför.

”Vill främja ny teknik”

I somras tillsatte regeringen en utredning för att ta fram nya regler för taxi och samåkning. 

– Regeringen vill främja ny teknik men man måste ha en spelplan som är rättvis. Man måste ha sund konkurrens, säger regeringens utredare Amy Rader Olsson.

Under hösten 2015 fälldes två privatpersoner i tingsrätten som kört UberPOP. De dömdes till dagsböter för otillåten taxitrafik.

– Där fanns det två problem. Först har vi en förare som inte har taxiförarlegitimation utan är en privatperson, och sedan har vi ingen redovisning av skatt eller vinst, säger Amy Rader Olsson. 

”UberPOP är råsvart”

Även Svenska taxiförbundet är kritiska till UberPOP. I en rapport från 2015 skriver de att Uber erbjuder en storskalig organiserad svarttaxi.

– UberPOP är råsvart. Det är privatpersoner som åker i privata bilar och kör taxi fast svart eftersom de inte är registrerade. Det är pengar rakt ner i fickan, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet och menar att problemet med privatpersoner som kör taxi inte bara handlar om Uber. Fenomenet växer på sociala medier.

– Uber är störst och synligast, men tekniken finns runt om i landet. Det här riskerar att växa från något som inte var något konstigt. Tidigare kände man någon som körde när man skulle på fest. Nu kan det växa till en organiserad storskalig svarttaxiverksamhet, som riskerar att slå ut en hel bransch, säger Claudio Skubla.

”Vill göra rätt för sig”

Ubers Sverigechef ser inga problem med att privatpersoner bedriver taxiverksamhet genom att köra UberPOP.

– Vi ska komma ihåg att det här är människor som du och jag, som vill göra rätt för sig, som jobbar som brandmän, operasångare och vi har även haft en del poliser som har varit intresserade av att köra UberPOP, säger Alok Alström.

Enligt Alok Alström används en bil fyra procent av sin livstid, resten av tiden står bilen still. Det krävts stora resurser att tillverka en bil och om ägaren använder bilen mer är det bra för miljön och ekonomin.

– Det är folk som har en bil hemma och utnyttjandegraden på den bilen är väldigt låg och nu vill man höja den och få tillbaks en del av värdet på bilen, och det tycker jag är någonting som är bra, säger Alok Alström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.