Vissa skydd var installerade men inte i funktion, en del aktiverades för sent medan andra överhuvudtaget inte fanns på plats, skriver tidningen som synat bakgrunden till olyckan som vållade USA:s värsta miljökatastrof. Explosionen dödade elva arbetare på plattformen Deepwater Horizon och släppte lös en väldig oljeflod i golfen.
Tvekade
New York times har intervjuat 21 besättningsmän och läst 91 vittnesmål i en grankning av bakgrunden till oljekatastrofen. Granskningen visar att besättningsmän vid kritiska ögonblick under olyckskvällen tvekade att inleda skyddsåtgärder. Kommunikationen brast och varningssignaler missades. Den sammanlagda effekten var handlingsförlamning. Först nio minuter efter den massiva gastillströmningen, det så kallade utblåset, varnades de besättningsmedlemmar som inte jobbade akut med situationen. För många besättningsmedlemmar blev den massiva gasexplosionen signalen om krissituationen på plattformen. Och ingen slog larm om evakuering av plattformen innan det var för sent.
Krångliga säkerhetssystema
Enligt New York Times var besättningen inte tränade för att hantera det värsta tänkbara scenariot. Ett annat problem var de krångliga säkerhetssystemen. Till exempel kontrollerades ett säkerhetssystem med 30 knappar. Att plattformens ägare, Transocean som hyrde ut plattformen till BP, tillhandahöll en i sig detaljerad handbok om olika krissituationer var inte till stor hjälp. Ett av budskapen i handboken är att inte överreagera. USA:s regering stämde för två veckor sedan BP och åtta andra företag på mångmiljardbelopp för skadorna från oljeutsläppet. Många enskilda personer och näringsidkare har också skadeståndskrav på de inblandade bolagen.