Christer Åhström, flygjournalist.

Experter: Kan inte utesluta terrordåd

Uppdaterad
Publicerad

Ett egyptiskt passagerarplan med 66 personer ombord tros ha störtat i havet. Det är ännu oklart vad som orsakade olyckan, men en terrorattack kan inte uteslutas och är rent av mest troligt enligt Egyptens luftfartsminister. SVT Nyheter har talat med experter om vad som talar för och emot en möjlig terrorattack:

Flygjournalisten Christer Åhström tror att det sannolikt är en explosion som har fått flygplanet att störta.

Enligt honom tyder allt på att det har varit ett väldigt snabbt tidsförlopp, eftersom transpondern ombord, som skickar information till personalen på marken, släcktes ner på ett ögonblick. Det i sin tur skulle kunna tyda på att flygplanet har drabbats av ett sabotage.

Egyptair-kraschen

– Det har hänt tidigare med flygplan just i mellersta östern och det har då detonerat kanske en tidsinställd laddning ombord som har gjort att kabintrycket försvinner omedelbart. Det uppstår kaos ombord och flygplanet blir okontrollerbart och slår rakt ner i havet, säger Christer Åhström.

Ett annat mindre troligt scenario enligt honom – som talar mot en terrorattack – är att det har inträffat en rad tekniska fel ombord som gör att piloterna förlorat kontrollen över flygplanet.

Frågetecken för säkerhetskulturen

Christer Åhström säger också att det finns frågetecken kring Egyptairs säkerhetskultur, trots att det är ett stort flygbolag som liksom SAS och Lufthansa ingår i Star Alliance. Så sent som i mars i år råkade flygbolaget ut för en kapning där ett flygplan tvingades ner på Cypern.

– Inga personskador, inga dödsfall och inga skador på flygplanet, men det visar att flygbolaget är väldigt utsatt.

Enligt terrorexperten Hans Brun finns det tre tänkbara tekniska scenarion som talar för en terrorattack:

  • Någon kan ha smugglat ombord en bomb i lasten.
  • En anställd kan ha smugglat ombord något.
  • Dessutom är det är fullt möjligt, men mindre troligt, att en terrororganisation har utvecklat en ny typ av sprängmedel som inte går att upptäcka vid en säkerhetskontroll.

– Skulle det vara så kommer det få långtgående konsekvenser, säger Hans Brun.

Egyptens luftfartsminister har sagt att man inte kan utesluta terrordåd och att ett terrordåd är troligare som orsak än ett tekniskt fel då inget tyder på det. Chefen för den ryska säkerhetstjänsten har i ett uttalande sagt att flygkraschen ”med stor sannolikhet” är ett terrordåd.

Att det försvunna planet flög mellan Paris och Egypten, som båda varit drabbade av terrorattacker tidigare har också spätt på spekulationerna om att det skulle röra sig om ett terrordåd.

Det som talar mot det är att Charles de Gaulle, där planet startade, anses vara en väldigt säker flygplats.

– En tänkbar hypotes skulle kunna vara att den här bomben smugglades ombord redan när flygplanet gjorde sina tidigare flighter, att den togs emot i Kairo, redan innan sista flighten till Paris, säger flygsäkerhetsexperten Hans Käll.

Han menar att det är mest sannolikt att kraschen orsakats av ett terrordåd.

– Flygplan som havererar i den här flygfasen är ytterst osannolikt. Det kan jämföras med risken för terrorattacker, just nu är det en våg av ökad terroraktiviteter. På så sätt har terrorhypotesen större sannolikhet, med det inte sagt att det är det.

Svarta lådorna avgörande

Men det som till slut troligtvis kommer att ge svar på frågan om det rör sig om ett terrordåd eller inte är huruvida man hittar nedslagsplatsen och de så kallade svarta lådorna.

– De två, den tekniska informationen och informationen om vad piloterna har sagt sinsemellan är det som jag tror kan bli avgörande för att komma fram till en olycksorsak, säger Christer Åhström.

Ingen terrororganisation har ännu tagit på sig dådet.

– Det brukar man göra, sen återstår att se om det är utfall av opportunism eller äkta gärningsmän, säger Hans Brun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Egyptair-kraschen

Mer i ämnet