Foto: SVT Design

USA-källa: Satellitbilder tyder på explosion ombord

Uppdaterad
Publicerad

Egyptairs kraschade plan ska ha svängt kraftigt och tappat höjd strax innan det försvann från radarn. Enligt en amerikansk underrättelsekälla tyder bilder på att det kan ha varit en explosion ombord. Samtidigt har en anonym källa till nyhetsbyrån Reuters sagt att satellitbilderna inte alls visar några tecken på att det.

Egyptairs flygplan Airbus A320 lämnade flygplatsen Charles De Gaulle i Paris 23.09 på onsdagen. Sträckan till Kairo är 321 mil. Efter 3 timmar och 40 minuter försvann planet från radarn. Planet befann sig då på 11.280 meters höjd och höll en hastighet på 800 km/h, enligt bolaget.

Först vid 12:30 kom Frankrikes president Francois Hollande med den officiella bekräftelsen att MS804 störtat och att ”inga hypoteser ska uteslutas” om vad som orsakat kraschen. Egyptens flygminister Sherif Fathi sade dock på en presskonferens att en terrorattack är en mer sannolik förklaring än tekniska problem, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Egyptair-kraschen

Tappade höjd

Vid 13-tiden kom AFP med uppgifter från den grekiska försvarsministern Panos Kammenos, som gör gällande att planet ska ha gjort två mycket tvära svängar strax innan det försvann från radarn. Det ska även ha tappat närmare 7.000 höjdmeter på kort tid och hamnat i spinn.

Flygexperten Christer Åhström menar att det förloppet inte motsäger någon av hans huvudteorier: att planet utsatts för någon form av explosion alternativt en serie tekniska haverier.

– Oavsett vilket som inträffat så kan kabintrycket ha fallit och då är piloternas första prioritet att sänka höjden. I en sådan situation prioriterar man att rädda situationen, inte att prata med flygledningen. Planet kan också ha blivit helt strömlöst, säger han till SVT Nyheter.

Tecken på explosion

En högt uppsatt amerikansk underrättelsekälla säger till NBC News att ”infrared and multi-spectral imagers” tyder på att det kan ha varit en explosion ombord.

En person i den amerikanska administrationen håller med:

– Det är inte fastslaget, men det finns antydningar. Nu är frågan, om det var en explosion, vad orsakade den? Mekaniskt fel? Sprängämnen? Ingen aning för tillfället, säger personen till NBC News.

Men samtidigt säger en anonym källa till Reuters att det inte finns några tecken på en explosion på satellitbilderna.

Den svenska flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger att ”infrared and multi-spectral imagers” rör sig om infraröda sensorer som känner av värmestrålning.

– Förmodligen kommer uppgifterna från satellitbilder. USA har oerhört fina spaningssatelliter, säger han till SVT Nyheter.

Motstridiga uppgifter om vrakdelar

Flyg och fartyg från Egypten och Grekland söker igenom havsområdet där flygplanet försvann från radarn. Det ligger nedanför den sydöstra grekiska övärlden, cirka 280 kilometer norr om den egyptiska kusten.

Vid 15-tiden rapporterade grekiska myndigheter att man från luften lokaliserat ”två flytande föremål” i det aktuella området. Bland fynden, gjorda cirka 37 mil söder om Kreta, fanns plastdetaljer och två flytvästar, uppger grekisk statstelevision.

Vid 18.45-tiden på torsdagskvällen uppgav CNN att det kraschade planet har återfunnits.

– Vi har hittat vraket, sade Egyptairs vice vd Ahmed Adel till CNN.

– Det finns så många orsaker till varför ett plan kan falla ner från himlen och krascha. Vi har inga förklaringar i det här läget. Vi behöver undersöka mer.

Ahmed Adel sade också till CNN att ingen nödsignal ska ha skickats från planet innan det kraschade och att det hade underhållits regelbundet och var i tekniskt gott skick.

Men uppgifterna om att flygplanet har hittats dementeras nu.

Vid 21-tiden kom nya uppgifter från Grekiska luftsäkerhetsmyndigheten, som nu dementerar att det är vrakdelar från det försvunna Egyptair-planet som har hittats. Enligt nyhetsbyrån AP kommer vrakdelarna inte från ett flygplan, vilket Egyptair har gått ut med tidigare under kvällen. Senare under kvällen tog över Egyptair tillbaka uppgiften om att vraket hittats.

Beklagar sorgen

Egyptair har redan gått ut med ett pressmeddelande där de bekräftar att planet har hittats samtidigt som flygbolaget vänder sig till de drabbades anhöriga.

”Egyptair uttrycker sin djupaste sorg till familjer och vänner till passagerarna ombord på flyg MS804. Familjemedlemmar till passagerare och besättning har redan informerats och vi uttrycker våra djupaste sympatier till de drabbade”.

SVT:s korrespondent Stina Blomgren som är på plats i Kairo säger att det märks tydligt hur känslig frågan om terrorhot är i Egypten, ett land som kämpar för att ekonomin ska går runt efter år med politisk turbulens.

– Vi i media fick bara filma utanför bygganden där familjerna samlades för att få besked. Det var en väldigt sorglig stämning, det var tungt. Det inträffade är en stor tragedi inte bara för de här familjerna utan för Egypten, säger Stina Blomgren.

Anställda på flygplatsen frågas ut

Enligt Egyptair förlorades kontakten med flygplanet precis när det kommit in på egyptiskt luftrum över Medelhavet. Tidigare kom uppgifter om att den egyptiska militären tagit emot en nödsignal från planet, ungefär två timmar efter att det försvann. Men den uppgiften dementerades senare som ett misstag från en enskild tjänsteman.

En fransk åklagare har inlett en utredning med anledning av händelsen, uppger CNN. Frankrike har skickat tre haveriutredare till Kairo. Även en teknisk expert från flygplanstillverkaren Airbus ingår i gruppen, skriver The Guardian. Alla anställda vid Charles De Gaulle-flygplatsen och flygbolaget som kan ha haft tillträde till planet frågas nu ut, uppger Egyptair enligt The Telegraph.

66 personer ombord

56 passagerare och 10 besättningsmedlemmar, däribland säkerhetspersonal, fanns ombord på planet. Tre av passagerarna är barn. En av passagerarna, som tidigare uppgavs endast ha brittiskt medborgarskap, har även medborgarskap i Australien. Resterande passagerare är trettio egyptier, femton fransmän, två irakier, en belgare, en kuwaitier, en saudier, en sudanes, en portugis, en algerier, en kanadensare och en tchadier, skriver bolaget.

Inga svenskar ska ha funnits med.

Flygbolaget har beslutat att döpa om den aktuella flighten från MS803/804 till MS801/802, skriver BBC.

Vanlig flygplanstyp

Flygplanet, en Airbus ur 320-gruppen, är världens mest sålda flygplan med mittgång. Det har kapacitet för över 200 passagerare och var bara fullt till en tredjedel. Det aktuella planet togs i bruk för första gången 2003 och hade loggat 48.000 flygtimmar. Enligt flygbolaget har flygkaptenen 6.275 flygtimmar, och andrepiloten har 2.766 flygtimmar.

I fjol störtade en Airbus A321 som tillhörde ryska Metrojet på Sinaihalvön. Alla 224 personer fanns ombord omkom. Enligt utredarna verkade det handla om en bomb.

Kapades i mars

Senast i mars kapades ett egyptiskt passagerarplan av en man som påstod sig vara klädd i ett bombbälte och tvingade piloten att landa på Larnaca flygplats i Cypern. Gisslandramat tog slut efter sex timmar. Det visade sig att bombbältet var falskt och kapningen hade ingen koppling till terrorism.

Egyptair

Egyptair bildades 1932 som det sjunde flygbolaget i världen.

Sedan juli 2008 ingår Egyptair i Star Alliance, en samarbetsallians inom trafikflyget som bildades 1997. Alliansen grundades av bland andra SAS och hade 2014 27 medlemmar och 1 321 destinationer i 193 länder.

Egyptair flyger till 79 destinationer i 53 länder och flottan består av 79 flygplan.

Källa: TT/Egyptair

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Egyptair-kraschen

Mer i ämnet