1. Han tillhör inte etablissemanget
Etablissemanget. Få saker uttalas med samma avsky i dagens USA.
Och Trump står för något helt annat.
– Flertalet, som i och för sig tycker att han är lite osmidig eller vulgär och inte håller med honom om allt, säger att de ska rösta på honom för att han inte är en del av den politiska eliten, säger Frida Stranne, forskare vid Högskolan i Halmstad och Nordamerikainstitutet i Uppsala.
Synen på staten är en av de saker där USA och Sverige skiljer sig drastiskt åt. I Sverige är förtroendet för statliga institutioner högt, medan det i USA har sjunkit drastiskt.
Bara runt tio procent av amerikanerna svarar i opinionsundersökningar att kongressen gör ett bra jobb och endast 25 procent säger sig ha förtroende för politikerna där.
– Tycker man att staten är dålig så är benägenheten större att rösta fram någon som står för något
annat. Trump är en framgångsrik affärsman, något som värderas högt i USA, säger Dag Blanck, professor vid Uppsala universitet och Augustana College, Illinois.
2. Hillary Clinton
De kan framstå som varandras mardröm men i själva verket hade de historiskt ogillade presidentkandidaterna inte haft en chans om deras motståndare varit någon annan, menar Frida Stranne.
– Clinton hade med stor sannolikhet förlorat mot vilken annan kandidat som helst från det republikanska partiet och Trump hade gått betydligt sämre mot vilken annan kandidat som helst från demokraterna.
3. Politiska systemet
I Sverige utser partierna själva en ledare för sitt parti. I USA utses istället kandidaterna genom primärval och nomineringsval där väljare får rösta fram delegater som på partikonventen sedan får rösta på den kandidat de skickats dit för att stödja.
– Primärvalssystemen har varit en viktig faktor för Trump. Han valdes av en liten del. Hade partiet utsett en kandidat hade Trump aldrig vunnit, säger Dag Blanck.
Läs mer: Så fungerar primärvalen i USA
4. Media <3 Trump
Chockerande kommentarer är Donald Trumps grej. I sin jakt på bra rubriker hänger media gärna på. Det vet Trump och serverar gärna ett provocerande tweet lagom till morgonkaffet.
– Genom att skicka ut ett så provokativt twitterinlägg som möjligt tidigt på morgonen har han fått alla morgonsoffor, webbsajter och tv-shower att tala om honom och hans okonventionella förslag och utspel, säger Frida Stranne.
Kärleken mellan medierna och Trump är knappast okomplicerad. Trump har hånat reportrar, bland annat härmat New York Times reporter genom att anspela på hans kroniska sjukdom som ger felställda leder. Andra har han kallat clowner och bimbos.
Men publicitet har Trump fått och oavsett om den varit smickrande eller inte har den gynnat honom.
– Media har en stor roll i att Trump är där han är, man har burit fram Trump. Det har rapporterats och skrivits oerhört mycket. Han har behandlats ganska okritiskt, även om det har blivit lite bättre, säger Dag Blanck.
Läs mer: Utspelen från Donald Trump vi minns
5. Underskatta aldrig en slogan
De flesta minns Obamas ”Yes, we can”. Men hur är det med ”Stronger together”? Eller ”Fighting for us”? Ingen klocka som ringer? I så fall är du inte ensam. Hillary Clinton har fått kämpa med sina kampanjslogans och ingen av dem har blivit någon fullträff. Donald Trumps ”Make America great again” har däremot knappast gått någon obemärkt förbi.
– Den anspelar på en känsla bland många amerikaner om att USA inte längre är vad det varit utan att man har tappat initiativet i världsekonomin och utrikespolitiskt, säger Frida Stranne.
Framförallt tilltalar Trumps slogan vita medelålders och äldre män – men även många andra som blivit förlorare i den ekonomiska globaliseringen, enligt Frida Stranne.
– För dem innebär ett löfte om att föra USA tillbaka till sin ”storhetstid” något väldigt efterlängtat och passar väl in med deras drömmar.
Och om nu Trump vinner valet den 8 november, hur blir det då? Här kan du se hur hans första dag på jobbet skulle kunna se ut: