AP har fått informationen från interna dokument, som visar att WHO haft svårt att få kontroll på skenande resekostnader, trots att hjälporganet vädjat om mer FN-pengar för att bekämpa humanitära katastrofer i världen.
Dokumenten visar att WHO lägger mer än 1,7 miljarder på resor för sina anställda – vilket är mer än vad de lägger på hjälparbetet kring sjukdomarna aids, hepatit, malaria och tuberkulos tillsammans.
WHO-chefen Margaret Chan bodde nyligen i presidentsviten på lyxhotellet Palm Camayenne hotel när hon besökte Guinea. Sviten kostar 7.000 kronor per natt.
”Anställda manipulerar”
AP har kommit över en intern inspelning med WHO:s ekonomichef Nick Jeffreys som säger att de inte kan lita på att deras anställda gör de mest sparsamma valen när de bokar sina resor.
– Vi kan inte lita på att de gör rätt när de bokar sina resor. En del anställda manipulerar sina resor och väljer inte de billiga alternativen. En del på WHO vet inte hur man gör det rätta, säger Jeffreys.
Även om WHO:s anställda måste resa till olika delar av världen har de tidigare kritiserats för att de inte lägger mer pengar på att utbilda folk på plats som kan göra deras arbete. Bara under ebolakrisen i Västafrika la WHO två miljarder på resor, pengar som kritiker menar borde i större utsträckning gått till sjukvårdspersonal på plats.
FN-chefens resor kostade 3 miljoner
WHO-chefen Margaret Chan har tidigare ändrat en policy som säger att ledningen bör flyga första klass, men enligt AP-dokumenten flyger hon och chefskollegorna fortfarande framför allt på de dyraste platserna på flyget.
På ett år kostade endast Chans resor mer än tre miljoner i FN-pengar.
WHO:s årliga anslag ligger på cirka 17,5 miljarder kronor kommer från skattefinansierade bidrag från FN:s 194 medlemsländer