Från och med nästa år är det fritt fram för alla medborgare i Bulgarien och Rumänien – de nyaste av EU:s 27 medlemsländer – att ta sig till Storbritannien för att leva och arbeta.
Tidigare har det funnits en kvot som reglerat hur många rumänska och bulgariska medborgare som kunnat bo och arbeta i Storbritannien. En kvot som förhandlades fram av den förra Labour-regeringen när Rumänien och Bulgarien blev medlemmar 2007, men som Storbritannien inte längre kan behålla enligt rådande EU-lagstiftning.
Och från och med nästa år kan alltså vem som helst av de 29 miljoner invånarna i de båda länderna fritt bosätta sig i Storbritannien för att arbeta och leva. Samma regler som gäller för medborgare i något av EU:s övriga medlemsländer.
Ifrågasatta siffror
Vissa politiker och organisationer har räknat med att mellan 250.000 och 425.000 människor då kommer att migrera till Storbritannien under en tidsperiod på fem år, rapporterar The Guardian.
Siffrorna har dock ifrågasatts av experter, som menar att de bygger på felaktiga uppskattningar. De har också kallats skräckpropaganda och grovt överdrivna.
Politiker har även reagerat på uppgifterna om att reklam som ska framställa Storbritannien på ett mindre smickrande sätt finns på agendan.
”Vi behöver korrigera bilden av att gatorna här är belagda med guld”, ska en icke namngiven regeringsrepresentant till exempel ha sagt.
”På gränsen till farsartat” och ”kontraproduktivt”, är några av motreaktionerna från parlamentsledamöter, rapporterar BBC. Det har inte heller läckt ut några konkreta uppgifter om hur en sådan anti-reklam skulle komma att utformas.
Deportering
Enligt brittiska medier ska också andra förslag för att kontra de öppna gränserna ha diskuterats på högsta politiska nivå. Bland annat handlar det enligt BBC om inskränkta möjligheter för framtida migranter att utnyttja brittisk samhällsservice.
Ett annat förslag ska enligt Financial Times vara att deportera migranter som inte lyckats få något jobb inom tre månader, alternativt inte kan visa att de kan försörja sig själv. Det är dock oklart hur det skulle fungera i praktiken.
Ett frågetecken är också hur en eventuell reklamkampanj som lyfter fram Storbritanniens sämre sidor skulle påverka den positiva bild som sommarens London-OS bidragit till. Ett OS som kostade skattebetalarna flera miljarder pund.