Flavor Flav i Public Enemy. Foto: TT

Hip hop är den största musikrevolutionen

1991 är det mest revolutionerande året i musikhistorien. 1986 det mest monotona. I alla fall om man ska tro en ny studie där forskare analyserat amerikanska Billboardlistornas topp 100 åren 1960 till 2010.

Det är evolutionsbiologer och datavetare som tillsammans har studerat utvecklingen av popmusikens historia. De har analyserat 17.000 låtar som legat på den amerikanska Billboardlistans topp 100 åren 1960-2010.

Det forskarna tittade på var trender i stil, mångfalden på listorna och tidpunkterna för musikaliska revolutioner. Och kanske, tvärtemot vad många tror, så var inte Beatles och Rolling Stones den största musikaliska revolutionen i USA, utan det var när hip hopen kom.

Forskarna vill därför hävda att år 1991 är det mest revolutionerande musikåret, inte 1964 som många tidigare ansett.

– Det är utan tvekan så att en del kommer att tycka vårt vetenskapliga förhållningssätt till musiken är fel och att det är för begränsat för ett sådant emotionellt ämne. Men jag tror att genom att lägga till datavetenskaplig analys till de känslor vi har om musiken så kan lära oss mer om det underbara med musik, säger Mattias Mauch som är en av forskarna från School of Electronic Engineering and Computer Science vid Queen Mary University of London, QMUL.

1986 minst varierande

Forskarna vid QMUL och Imperial College London använde ett avancerat dataprogram som analyserade toner och textinnehåll. Sedan grupperade programmet låtarna efter mönster i ackordbyten och ton och forskarna kunde sedan statistiskt analysera trender.

– Det här är första gången vi kan mäta musikaliska egenskaper i låtar i så här stor skala. Vi kan nu se, vetenskapligt, hur musiken har förändrats utan att blanda in känslor, säger Mattias Mauch till SVT.

I sin studie kom forskarna också fram till att 1986 var det minst varierande året. Troligen beroende på att trummaskiner och sampling var så populärt då.

– Nu vill vi fortsätta analysera mer musik från flera perioder i fler länder och bygga en heltäckande bild av hur musik utvecklas, säger Mattias Mauch.

Forskningen presenteras i dag i tidskriften Royal Society Open Science.