Ett nytt solsystem med tre planeter där forskare hoppas finna liv. Foto: ESO/M. Kornmesser

Tre nya planeter upptäckta

Astronomer har för första gången upptäckt tre planeter som cirklar runt en röd dvärgstjärna, bara 40 ljusår från jorden. De liknar jorden och kan vara bästa målen för att hitta liv på planeter utanför vårt solsystem.

När forskare i Belgien iakttog en väldigt kall dvärgstjärnan upptäckte de att den vid flera tillfällen gav ifrån sig mindre ljus. Detta kunde bara betyda att någonting rörde sig mellan dvärgstjärnan och jorden. Det visade sig vara tre planeter som har liknande storlek som jorden.

– Roligt fynd! Vi behöver sådana här fynd för att kunna studera planeter utanför vårt solsystem, även kallade exoplaneter, säger Eric Stempels, astronomiforskare vid Uppsala Universitet.

En möjlighet till liv

Dvärgstjärnan är mindre, kallare och rödare än solen. Sådana här stjärnor är väldigt vanliga i vår galax men det är första gången som man har hittat planeter kring dem. Och alla planeterna kan ha beboliga ytor.

Forskare har hittills inte hittat så många planeter med en jordliknande struktur och storlek, därför menar Eric Stempels att sådana är upptäckter är otroligt viktiga. För att kunna klargöra om det finns möjlighet till liv på en planet finns det några specifika saker man letar efter.

Avståndet till stjärnan är viktigt för att se om det kan finnas möjlighet till liv. Det kan avgöra hur mycket ljus planeten får, hur mycket strålning den utsätts för och om det kan finnas möjlighet till flytande vatten.

Sedan kollar man efter ämnen som koldioxid och syre. Allt syre i vår atmosfär har skapats på grund av livet på jorden, därför är det en stark indikator på att det skulle kunna finnas liv.

Framtidens skattkistor

Det är många forskare som vill undersöka atmosfärerna hos exoplaneter. Idag kan man göra det hos de planeter som har en gasformad struktur som Jupiter, men om planeten har en berggrund och storlek som jorden blir det svårare.

Eric Stempels menar dock att tekniken är på väg. Om ungefär två år väntas det finnas instrument för att kunna undersöka atmosfären hos jordliknande exoplaneter. Då kommer de här planeterna vara jätteviktiga.

– Planeter slutar inte förvåna oss. Förut trodde man att vi förstod var planeterna fanns och hur de såg ut, men nu dyker de upp överallt, säger Eric Stempels.