Foto: TT Nyhetsbyrå

”Sponsorerna har lite att säga till om”

Uppdaterad
Publicerad

Flera av Fifas huvudsponsorer, bland annat Coca Cola, kräver att ordföranden Sepp Blatter avgår. Men enligt varumärkesexpert är kravet verkningslöst.

”För att främja sporten kräver Coca Cola att Sepp Blatter, 79, kliver av med omedelbar verkan så att en trovärdig och hållfast förändringsprocess kan inledas”, skriver dryckesjätten.

Beskedet kommer samtidigt som Blatter utreds för brott av schweiziska myndigheter.

FIFA

Och Blatter har inga planer på att dra sig tillbaka

– Det vore inte bra för Fifa, hälsar hans advokat.

Coca Cola är den första huvudsponsor som kräver att den hårt kritiserade Blatter ska avgå. Strax efteråt på fredagskvällen kom McDonalds, Visa och Budweiser med beskedet att de också vill att schweizaren ska lämna Fifa.

”Hotet verkningslöst”

Enligt varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon så har sponsorerna i realiteten lite att säga till om.

– Jag hoppas och tror att det kan påverka, för Fifa behöver verkligen förändring för att förändra sin värumärkesstatus. Jag hoppas företagen menar allvar när det väl kommer till kritan. Det här ska man veta är världens mest attraktiva rättigheter för dessa sponsorer, så hoten är i praktiken ganska verkningslösa, säger Turner Olovzon till SVT Sport.

Sitter kvar till nästa år

Blatter hävdar att han är oskyldig och har via sin advokat sagt att han ämnar sitta kvar som ordförande för Fifa fram till det utlysta extravalet i februari nästa år.

Adidas är tillsammans med Coca Cola internationella fotbollsförbundets äldsta sponsor.

– Fifa måste genomföra stora förändringar för fotbollens skull. Reformprocessen måste fortsätta snabbt och transparent, sa sko- och klädföretaget till AP utan att ställa några krav på Sepp Blatters avgång.

Inte heller Kia vill diskutera Fifa-ordförandens framtid. ”Inga kommentarer”, hälsar bilföretaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

FIFA

Mer i ämnet