Varför tror SVT Play att jag är utomlands?

Än fast du befinner dig i Sverige tror din enhet att du är utomlands och blockerar därför program med rättigheter som är begränsade till Sverige.

Möjliga orsaker

Ibland kan din internetleverantörer tilldela en dynamisk IP-adress till din enhet. Då identifierar SVT Play felaktigt din plats. Vid användning av VPN eller proxyserver kan din IP-adress komma från ett annat land vilket gör att SVT Play tror att du är utomlands. 

Din enhets platsinställningar kan vara felaktiga eller otillräckligt aktiverade, vilket gör att SVT Play inte korrekt kan identifiera din faktiska plats.

Vad kan jag göra?

  1. Stäng av VPN eller proxyserver om du använder en sådan.
  2. Säkerställ att din enhet och SVT Play-appen är uppdaterade till den senaste versionen. 
  3. Ominstallera SVT Play-appen.
  4. Testa om samma problem uppstår på en annan enhet.
  5. Stäng av eller byt Wi-Fi och se om problemet försvinner.
  6. Kontrollera att platsinställningarna på din enhet är aktiverade och att de inte är felaktigt inställda på ett annat land. 
  7. Kontrollera din IP-adress. Det gör du här: svtplay.se/debug
  8. Säkerställ med din internetleverantör att din IP-adress är korrekt. 

Om problemet kvarstår

Om problemet kvarstår så ska vi försöka hjälpa dig. Kontakta oss gärna via vårt hjälpformulär som du hittar här.

Sök efter svar och guider

Hittar du inte det du letar efter? Kontakta oss