Svensk-iranska Ali Abbasi fick stående ovationer i Cannes. Foto: SAMEER AL-DOUMY

”Abbasi stod för en av festivalens mest sevärda presskonferenser”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Svenskarna stod utan vinster på filmfestivalen – trots det var 2024 ett bra svenskår i Cannes. En presskonferens signerad Ali Abbasi – om hur hans film om Trump egentligen inte handlar om Trump och hur den amerikanska expresidenten trots kritiken förmodligen inte skulle ogilla filmen om han såg den – kan ha varit ett av de mest sevärda inslagen under festligheterna.

Hannes Fossbo

Kulturnyheterna

Magnus von Horns danska film Flickan med nålen fick fina recensioner efter den visats, men blev utan priser. Så även svensk-iranska (danskarna säger dansk-iranska) Ali Abbasis dansk-kanadensisk-irländska The Apprentice, om Donald Trumps väg från finansvalp till fastighetsmagnat i New York på 70-talet.

Abbasi stod dock för en av festivalens mest sevärda presskonferenser, där han både rev ner applåder, citerade Kurt Vonnegut och förklarade att hans film egentligen inte handlar om Trump, utan om vårt samhällssystem.

Filmfestivalen i Cannes 2024

Kan ställas mot Ruben Östlund

Både Abbasi och von Horn kommer säkerligen åter till Cannes och tävlar om guldpalmen. Båda kan ses som veteraner vid det här laget.

Hinner de klart med sina nästa projekt till 2026 får de sällskap av den tvåfaldiga guldpalmsvinnaren Ruben Östlund, som lovat komma dit och vinna sin tredje raka guldpalm med sin flygplansfilm The entertainment system is down – med Kirstin Dunst och Keanu Reeves på rollistan.

Och varför inte även med Julia Thelin – som tävlat i kortfilmssektionen tidigare – och hennes långfilmsdebut Mecenaten som börjar spelas in i höst, med stjärnskottet Carla Sehn i huvudrollen.

Hinner Thelin klart tidigare kan hon i stället få sällskap med Tarik Saleh, som planerar att sätta punkt för sin Kairotrilogi 2025 med Eagles of the republic.

Kanske har Anna Croneman rätt

Så en svensk guldpalm inom en snar framtid är inte alls otänkbart. Och Ruben Östlund, Sveriges ogenerade kung av obekvämhet, får allt större inhemsk konkurrens.

Trots att priserna uteblev för de svenska regissörerna – Halfdan Ullmann Tøndel (barnbarn till Ingmar Bergman och Liv Ullmann) som fick debutpriset för Armand är tyvärr norsk – blev det ändå ett bra svenskår i Cannes. Kanske har Filminstitutets nya vd Anna Croneman rätt, att det finns ett momentum för film just nu.

Låt oss hoppas det.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Företrädare för Trumps presidentkampanj hotar att stämma filmen ”The apprentice”, som handlar om en ung Donald Trump på 70- och 80-talen. Hör regissör Ali Abbasis svars Foto: Filmfestivalen i Cannes

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Filmfestivalen i Cannes 2024

Mer i ämnet