Melodifestivalen är inte vad den var förr. Tävlingen har utvecklats från en karriärskatapult för nykomlingar till ett forum där främst redan kända artister kan visa upp sig, värva nya fans – eller göra spektakulär comeback inför miljontals tittare.
Vinst & nakenchock 2002
För snart tio år sedan tog sig Afrodite in på löpsedlarna, med sin ”nakenchock” (som handlade om scenkläder med ganska mycket bar hud). Då vann poptrion också den svenska Melodifestivalen, och fick representera hemlandet i Tallinn.
Nu tänker Blossom Tainton, Gladys del Pilar och Kayo Shekoni fira sitt tioårsjubileum med tävlingsbidraget ”The Boy Can Dance”.
– Jag vet inte hur vi ska kunna överträffa nakenchocken! säger Blossom Tainton med ett skratt.
Inga överraskningar
De tre artisterna beskriver sin nya låt som en ”diskodänga”. De har inga planer på att överraska publiken särskilt mycket:
– Det viktigaste är att vi är vi. Man ska känna igen oss, säger Gladys del Pilar, och får medhåll av Tainton:
– Annars blir det bara clownigt.
”Ready steady”
Afrodite har hållit ihop sedan de var på topp med schlagervinnaren ”Never let it go”. De har deltagit i Melodifestivalen igen och uppträtt på julshower och många företagsevenemang. Så det är en rutinerad trio som ställer sig på scenen i Växjö den fjärde februari:
– Comeback? Det är det absolut. Men det är inte som att vi inte har sett varandra på tio år, säger Blossom Tainton.
– Vi är ready steady! säger Gladys del Pilar.
Rebecka Ljung
Kulturnyheterna