Aftonbladet. Foto: TT

Aftonbladet avpublicerar en av de kritiska artiklarna om Martin Kragh

Publicerad

Den sjunde mars publicerade Aftonbladet en artikel på sin kultursida av skribenten Tom Andersson där han kritiserar forskaren Martin Kraghs arbete. En knapp vecka senare plockas artikeln ner på grund av att den inte stämde.

Debatten om Rysslandsforskaren Martin Kragh har i februari och mars förts på Aftonbladet och Expressens kultursidor. Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg har bland annat skrivit att Martin Kragh kan vara brittisk spion. 24 Rysslandsforskare har ställt sig kritiska till detta.

I en artikel som Aftonbladet kultur publicerade den 7 mars riktar Tom Andersson anklagelser mot Rysslandsforskaren. Tom Andersson har skrivit artikeln i egenskap av privatperson, men arbetar som utredare på myndigheten Trafikanalys.

”Fick om bakfoten”

Andersson skriver bland annat att ”riktlinjer för kvalitet och etik i forskning grovt åsidosatts” i arbetet med en artikel Kragh publicerat i en tidskrift på temat informationspåverkan och rysk desinformation. Nu har Aftonbladet avpublicerat artikeln från sin webb.

– Det är inte en medarbetare på Aftonbladet kultur som skrivit, utan en debattartikel från en extern skribent. I den återgav han en uppgift som han hade fått i en mejlväxling med King's college, men när en person som nämns i artikeln hörde av sig och sa ”det här har ni fått om bakfoten” tog vi bort artikeln helt enkelt. Den var beroende av att den uppgiften stämde, säger Eric Rosén, redaktör på Aftonbladet.

Kommer ni gå ut med en rättelse då? Den har ju legat ute i nästan en vecka?

– Det är möjligt att vi gör det. Vi tog bort den i dag (onsdag), jag vet inte om vi kommer att kommentera det.

Flertalet felaktigheter

Aftonbladet kultur har tidigare fått korrigera flera uppgifter i sina artiklar kring Martin Kragh. Bland annat har man fått ta tillbaka den felaktiga uppgiften att han varit senior rådgivare vid den Nato-anknutna tankesmejdan Atlantic Counsil och att Martin Kragh arbetar för Expressen.

Aftonbladet har även plockat bort en formulering om att Expressen eventuellt ”hyser en medarbetare som säljer (falsk) information om sina landsmän”.

Har ni ingen som tittar på vad stämmer i sak när det gäller Martin Kragh på kultursidan?

– De (artiklarna, reds anm) tittas ju såklart igenom, men att misstag sker om vissa uppgifter är ju vanligt, att man får göra rättelser, säger Eric Rosén.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer