Kungliga Musikhögskolan har precis fått nya, moderna lokaler i Stockholm men enligt tidningen Fokus är pedagogiken uråldrig.
I en artikel som bygger på ett tjugotal intervjuer med personer på såväl Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Högskolan för scen och musik i Göteborg och Musikhögskolan i Malmö beskrivs undervisningsmetoder som liknar mobbning. En efter en berättar studenterna hur de trycks ner för att prestera bättre med olika skräckhistorier:
”En slagverkare säger att han under varje lektion blir kallad sopa. En violinist att hon av sin lärare fick veta att det nog vore bättre om hon försörjde sig på sin kropp istället. En annan violinist att han tvingats bära handväska som förnedring för att han inte ansågs manlig nog”.
Pedagogiken har inget stöd i modern forskning
Enligt tidningen handlar det om ett föråldrande synsätt på pedagogik som inte har stöd i den moderna forskningen eller psykologin. Två forskare gjorde 2004 en studie av undervisningen på Kungliga Musikhögskolan som ringade in det obsoleta synsättet. ”Bara de som passar in i vissa kreativa ramar godkänds, övriga, vars kreativitet är av en annan sort, spottas ut av systemet”,
Anna Maria Koziomtzis, prefekt vid den klassiska institutionen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, håller med i kritiken:
– Det går inte lägre att anställa lärare bara utifrån konstnärliga kriterier. Vi måste titta mer på deras lämplighet som pedagoger, säger hon till Fokus.