Anna Ekström (S) och Erik Bengtzboe (M) är inte överens kring estetiska ämnen på gymnasiet. Foto: Henrik Montgomery/TT / Pressbild

Alliansen vill stoppa obligatoriska estetiska ämnen på gymnasiet

Uppdaterad
Publicerad

Kulturnyheterna har tidigare rapporterat om att regeringen lagt en proposition om att återinföra estetiska ämnen som obligatoriska på gymnasiet. Nu har alliansen gått ut och sagt att de kommer rösta nej till förslaget.

När Kulturnyheterna pratade med gymnasieminister Anna Ekström (S) i februari var hon optimistisk inför propositionen. Men nu tyder det mesta på att förslaget inte kommer nå majoritet i riksdagen.

– Jag är faktiskt förvånad. Vi lever i en tid där behovet av bildning är jättestort och att då medvetet gå emot ett förslag om att unga människor ska ha erfarenhet av estetiska uttryck när de går ut i livet är väldigt konstigt. Jag är besviken på de borgerliga partierna, säger hon.

Hon menar också att beskedet kom som en överraskning.

– Det här stämmer inte med de signaler vi tidigare fått. Framförallt inte de signaler vi fått från Moderaterna. Jag tror att det finns en hel del besvikelse även inom de borgerliga partierna, säger hon.

”Högskoleförberedande kompetenser behöver stärkas”

Alliansen vill att estetiska ämnen ska finnas kvar som valbara men menar att det är viktigare att prioritera högskoleförberedande kompetens.

– Det är snarare de högskoleförberedande kompetenserna och de faktiska yrkeskompetenserna som behöver stärkas, säger Erik Bengtzboe som är Moderaternas utbildningspolitiske talesperson till Sveriges Radio och fortsätter:

– Att göra som regeringen att offra stora delar av gymnasiearbetet för att tvinga alla gymnasieungdomar att läsa estetiska uttryck är inte en rimlig prioritering, säger han.

Riksdagen kommer att rösta om förslaget senare i vår.

Kulturnyheterna söker Erik Bengtzboe.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.