– Det betyder ett erkännande, jag kan knappt tro att det är sant med tanke på alla viktiga konstnärer som tidigare fått priset, säger Oscar Muñoz till Kulturnyheterna.
I oktober kommer han till Göteborg för att motta ett av bildvärldens mest prestigefyllda pris: Hasselbladsstiftelsens internationella pris i fotografi och så här lyder delar av juryns motivering:
”Tidens gång, historiens vändningar och upplösningen av bilden utgör kärnan i Oscar Muñoz arbeten som ifrågasätter det fotografiska mediets tillförlitlighet. Hans skulpturala installationer förenar fotografins och den rörliga bildens ljuskänsliga egenskaper”
Döden och minnen
Den colombianske konstnären är känd för sin användning av okonventionella material och olika tekniker och uttryck. Som vatten, kol, fotografi, screentryck, installationer, video och objekt. Han undersöker den fotografiska bilden och reflekterar över minne och dödlighet.
– En bild i rörelse ligger närmast livet, den frysta – närmast döden, säger Oscar Muñoz.
I verket ”Narcisos” överför han till exempel ett självporträtt av kolstoft till en vattenyta, som slutligen avdunstar. Porträttet ändrar under tiden form för att till slut lösas upp helt. Hans verk berör också människans utsatthet och våldets historia och närvaro. Både i hans egen närmiljö, Colombia, och internationellt.
”Otrolig spännvidd”
– I en tid av ökande politisk osäkerhet och allt större mänsklig oro påminner hans verk oss om hur bräckliga vi är. Genom hela Oscar Muñoz otroliga spännvidd av verk är det uppenbart att han är fast besluten att inte glömma de perioder i historien som så ofta blir kulturellt och politiskt raderade, säger Mark Sealy, ordförande i Hasselbladsprisets jury, i ett pressmeddelande.
I höst öppnar en utställningen med Oscar Muñoz på Hasselblad Center i Göteborgs Konstmuseum.