Protester mot ”artwashing” allt vanligare

Uppdaterad
Publicerad

Artwashing är när bland annat internationella storföretag investerar i konst eller sponsrar konsthallar för att sätta sitt namn i ett bra sammanhang, och samtidigt tvätta sitt varumärke från kritik. Fenomenet har blivit allt mer ifrågasatt, nyligen slog aktivister till mot British museum i London, som sponsras av oljejätten BP.

Utklädda till antikens grekiska krigare i sällskap med en trojansk häst slog aktivistgruppen BP or not BP till mot British Museum i London.

Anledningen är att oljejätten sponsrar en utställning om antikens Troja.

– Vi ville lyfta fram hyckleriet i BP bedriver en destruktiv verksamhet för människorna som lever i Mellanöstern. Samtidigt som de, genom att sponsra utställningen, hävdar att de stödjer kulturen därifrån, säger Mattina Hiwaizi, aktivist hos BP or not BP. 

Enligt Mattina Hiwaizi blev tredagars protesten på British Museum väl mottagen av andra besöker, skolklasser, anställda vid museet och av medlemmar i British Museum.

– Responsen var överväldigande, under de tre dagarna kom skolbarn dit och buade åt BP och andra besökare som ville delta i protesterna, säger hon.

Blivit allt vanligare

De senaste åren har kampen mot artwashing eskalerat, till exempel genom kampanjer mot institutioner som fått pengar av den amerikanska Sackler-familjen. Anledningen är deras kopplingar till företaget Purdue Pharma som pekas ut som medskyldiga till opioidkrisen i USA .

Bland annat genomfördes en jätteprotest mot Guggenheim museet i New York och deras samarbete med Sackler-familjen. I Storbritannien har det under en längre tid pågått en kamp mot framförallt BP:s inblandning i konsten. Mel Evans, författare till boken Artwash: Big Oil and the Arts, menar att det här har lett till förändringar. 

– För fyra år sedan sa Tate Modern upp samarbetet med BP efter en lång kampanj. Kungliga Shakespeare sällskapet avslutade sitt kontrakt med BP för några månader sedan. Även National Theatre och National Galleries of Scotland, så vi ser en förändring gentemot oljeföretagen, säger Mel Evans.  

Ställer frågor om etik

Den senaste kampanjen mot British Museum var aktivistgruppen BP or not BP:s 40:e i ordning mot museet.

– Under de dagar vi protesterade kom ingen från museets ledning för att samtala med oss eller höra med oss vad vi vill, säger Mattina Hiwaizi.

Kampanjerna har inte gjort att British Museum har brutit med BP. I ett mail till kulturnyheterna säger museet att de ser allvarligt på klimatförändringarna och arbetar med frågan i sina utställningar, men samtidigt behöver de utomstående samarbetspartners.

Författaren Mel Evans tror att protesterna i USA och i Storbritannien kan leda till att konstinstitutionerna ställer större krav på sina sponsorer.

– Jag tror att folk har börjat ställa fler frågor gällande etiken hos företag som sponsrar dem och skänker pengar. Vad betyder det egentligen att ha de här logotyperna sammankopplade med konsten, säger Mel Evans.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.