Filosofiprofessorn och akademiledamoten Åsa Wikforss. Foto: SVT

Åsa Wikforss: ”Vi befinner oss i en experimentell verkstad”

Uppdaterad
Publicerad

Techexperter runt om i världen bromsar in och börjar ställa etiska och filosofiska frågor om det de skapat. Så vad säger en filosof om vårt moderna informationssamhälle? Kulturnyheterna frågade filosofiprofessorn och den nya akademiledamoten Åsa Wikforss.

– Vår världsbild förändras på ett ganska radikalt sätt, säger hon.

Den tekniska utvecklingen går snabbt och flera dataingenjörer i Silicon valley söder om San Francisco har börjat ifrågasätta sådant de själva varit med och skapat. Frågan om teknikens framfart har så gott som alltid intresserat filosofer – och nu har tech-experterna även börjat intressera sig för etik och filosofi.

– Vi befinner oss i en experimentell verkstad just nu. Vi vaknar upp och ser att vårt sätt att kommunicera har förändrats i grunden. Vad ska vi göra? säger Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet.

Skapar ny världsbild

Som filosof intresserar sig Åsa Wikforss för vad som är sanning och kunskap, sedan 2016 har hon även fått upp ögonen för sociala medier. Det var i och med det amerikanska valet och brexit-omröstningen i Storbritannien, då det blev uppenbart att de demokratiska processerna var föremål för påverkans- och desinformationskampanjer på sociala medier, som hon insåg att plattformarna är både mäktiga och potentiellt farliga. 2017 kom hon ut med boken Alternativa fakta: om kunskapen och dess fiender.

– Sociala medier illustrerar hur beroende vi är av andra när vi formar vår världsbild. Vi får en del av vår världsbild från det vi själva upplever, men ganska lite. Det mesta kommer från andra källor, som tidigare till exempel böcker och sedan tidningar, tv och radio, säger hon och fortsätter:

– När tekniken runt de där källorna förändras kommer också vår världsbild att förändras på ett ganska radikalt sätt. Och det kommer att utnyttjas på det här sättet som skett nu.

(Press)etiska regler

Till skillnad från i forskningsvärlden och traditionella medier, där ansvaret för korrekt innehåll och personlig integritet vilar på utgivare och utsätts för intern granskning, jobbar plattformar som Facebook och Google med efterhandsgranskning. Det innebär att olämpligt innehåll tas bort först när det upptäckts eller anmälts.

Orsaken som brukar anges är att företagen handskas med så stora mängder information att en förhandsprövning av allt innehåll skulle vara omöjlig.

– Problemet har varit att de här teknikjättarna har sagt att de inte är publicister utan en ”plattform” där folk får skriva vad de vill. Därför har man inte velat gå in och ta det där ansvaret över innehållet. Men nu inser man ju att den där linjen inte riktigt håller.

Svår ekvation

Dessutom väljer inte sociala medier det innehåll vi ska se utifrån till exempel traditionella nyhetsmediers princip att de viktigaste och största nyheterna syns först. Det är den information som företag som Facebook och Google samlar in om oss när vi använder sociala medier som till stor del styr vilken information vi får tar del av i våra flöden.

– Det finns en motsättning här. För mig är det en svår ekvation att få ihop om man vill bygga innehållet på användarnas engagemang, så att företagen kan samla information om oss för att kunna tjäna pengar på riktade annonser, och samtidigt ha ett flöde med korrekt och trovärdig information, säger Åsa Wikforss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.