”Gifta vid första ögonkastet” och ”Kändisklipparna” är program som enligt kritikerna borde slopas. Foto: SVT Grafik

Uppmanar SVT att ”lägga ner tramset”

Uppdaterad
Publicerad

Slopa “Gift vid första ögonkastet” och “Kändisklipparna”. Kritiker kräver fler kreddiga program för licenspengen.

Den nya public service-rapporten som visar var SVT och Sveriges Radio gör med licenspengarna kom förra veckan.

På Aftonbladet är TV-chefen Jan Scherman kritisk.

Medier

– Lägg ner ”På minuten” och parningsleken ”Gift vid första ögonkastet”, säger han.

Bredd och kredd

Expressens kulturchef Karin Olsson driver samma linje.

”Varför har SVT övergivit kredden?”, undrar hon i en krönika och kräver bot och bättring av SVT. För mycket pengar läggs på tramsig underhållning och för lite på det som är kreddigt, som nyheter, kulturprogram och vetenskap.

Dragkampen mellan ett public service som vill ha en stor publik och kritiker som tycker att SVT borde slopa en del underhållning och dyra sportsändningar till förmån för samhällsprogram, kultur och nyheter har pågått länge.

Men i ett medie-Sverige som går på knäna har diskussionen fått ny fart. När TV4 lägger ner lokaltv-stationer över hela landet och lokalpressen skär ner skapas tomrum och vita fläckar på mediekartan. En undersökning från Södertörns högskola visar att var tredje lokalredaktion har lagts ned de senaste tio åren. Det är public service ansvar att kliva in och fylla tomrummet, tycker Aftonbladets Jan Scherman.

”Vevar som TV4-direktör”

– Att se det som sitt viktigaste uppdrag att konkurrera med kommersiella mediebolag, det kan väl ändå inte vara meningen? Frågesportsporgram och tävlingsprogram råder det inte brist på. Jag vill ha ett SVT som tar större ansvar för ett informativt och journalistiskt programutbud, säger Scherman.

Programdirektören Robert Olsson tycker inte att det finns något fog för kritiken och pekar på att SVT sänder samhällsprogram, dokumentärer och kulturprogram på en nivå som inget annat TV-företag är i närheten av.

– Scherman vevar på som om han fortfarande var en TV4-direktör – självfallet väl medveten om att såväl vårt uppdrag som vårt utförande är väsenskilt från vad kommersiell TV ägnar sig åt, säger Robert Olsson.

Scherman: Riskerar public service framtid

I mediekrisens spår har både lokala tidningar och TV4 krävt att få del av licenspengarna, totalt runt sju miljarder varje år.

Jan Scherman tror att SVT kommer att förlora på att fortsätta göra många och breda underhållningsprogram.

– Om man gör allt det som kommersiella medier gör, då kommer det uppfattas som att man inte behövs. Man gör man public service en stor otjänst och riskerar dess framtid, säger Jan Scherman.

Robert Olsson håller inte med Jan Scherman, mer än på en punkt:

– Jag delar hans uppfattning att public service roll blir allt viktigare. Och jag tycker vi tar det ansvaret på ett rätt hyfsat sätt.

SVT: Snobbig inställning

Karin Olsson som drabbats av ”medial depression” när hon tittar på SVT Flow, den senaste webbtjänsten som riktar sig mot en yngre publik, kritiserar program som ”Kändisklipparna” med frisören Marre, ”Ett härligare liv” med Hanna Widell och Amanda Schulman och svettiga träningsprogrammet ”Svett och Etikett”.

Hon efterlyser innovativa konstprogram eller ett nördigt litteraturprogram.

– Jag tycker det är en snobbig inställning, kontrar Clara Mannheimer som är programbeställare på Kulturavdelningen.

– Vi har både smalare och mer inkluderande kulturprogram i SVT. Kultur i public service-tv ska inte bara vara för dem som fötts in i familjer med kulturtraditioner eller för dem som pluggat på universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet