Cullbergbaletten har legat i hårdträning sen augusti. Works 11Th floor är skapat på plats för Cullbergbaletten med specialskriven musik av den engelska kompositören Gavin Bryars.
Symbolik i rörelsen
På scenen är det ständig rörelse.
– Hastighet är en sorts störning. Vid en viss hastighet slutar ögat att bedöma, utan bara upplever. Och när något så grundläggande som en människokropp inte längre går att förstå och man själv har samma kropp, förstår man inte sig själv heller. Det är jättebra, säger Edouard Lock, koreograf.
Redan i 20 års ålder koreograferade han verk för flera kompanier i hemlandet Kanada, nu har han en 40- årig karriär bakom sig.
– I vårt samhälle definieras man av sin längd, vikt och ålder. Det är fördömanden. Men vi definieras inte av hur vi rör oss, fascinerande nog. Ju mer man rör sig, desto mindre blir man förstådd. Och det är en underbar symbolik i ett samhälle som vill förstå allt, säger han.
Rör sig i 50-talet
Uppsättningen framförs live på scenen av en kvartett med bland andra basisten Dan Berglund (Tonbruket, Esbjörn Svensson Trio/e.s.t). och Lisa Eriksson Långbacka (dragspel/kapellmästare) som tidigare också arbetat med Birgitta Egerbladh. I Work: 11th floor ville han uppehålla sig vid 1950-talet eftersom det var en osäker tid.
– Det är en period vars efterklang fortfarande hörs i filmerna, i musiken i känslan av att man inte brydde sig om var det skulle sluta. Man strävade framåt, bara.
Efter att ha jobbat i så många år som du – hur håller man sig vital?
– Bli inte förälskad i vad du gör, allt är en illusion, säger han.