I klippet kan du höra mer om galan och hbtq-representation i spelvärlden. Foto: Gayming magazine, SVT

Brittisk gala vill lyfta hbtq i gaming

Uppdaterad
Publicerad

Efter en framgångsrik lansering 2021 arrangeras den brittiska spelgalan The gayming awards för andra gången i slutet av april. Enligt arrangören är syftet att belöna spel och spelutvecklare som inkluderar hbtq-representation.

Det är den Storbritannien-baserade speltidningen Gayming magazine som ligger bakom satsningen The gayming awards. Spelgalan är till för att lyfta de spel som inkluderar någon form hbtq-representation, berättar grundaren Robin Gray för Kulturnyheterna.

– På senare år har det funnits många fall av jättebra insatser inom hbtq i spel som har belönats på mainstream-galorna. Men då sätts de alltid i en och samma kategori, diversifieringskategorin. Vi är mer än ett fack och våra berättelser kan inte kokas ner för att få plats i en liten låda, därför startade vi galan, säger Gray.

Han tillägger att representationen kan ta olika former men att det kan handla om exempelvis möjligheten att välja pronomen på sin spelkaraktär, eller att en eller flera av spelets karaktärer är homo- eller bisexuella, transsexuella eller queer.

Vill inte ta ifrån det arbete som redan gjorts

Galan anordnades digitalt för första gången 2021 och mottogs då väl av publiken, som bestod av 150 000 personer, på sociala medier.

Den andra upplagan av The gayming awards går av stapeln i London den 25 april. Den här gången i fysisk form.

Varför galan arrangeras först nu på senare år har inte att göra med att ingen tidigare har arbetat för jämställdhet i spelvärlden. Enligt arrangören handlar det om brist på en arrangör fram till 2021.

– Så länge det har funnits tv-spel så har insatser gjorts av olika grupper i branschen. Det kanske bara krävdes att vi organiserade allt. Men arbetet har alltid gjorts på ett eller annat sätt, säger Robin Gray.

Utvecklingen på väg åt rätt håll

Vad gäller representationen historiskt sett har den varit liten. I studien The double-edged sword of online gaming från 2021 granskade Geena Davis institute on gender in media och Promundo-US spelbranschen. Av de 11 657 karaktärerna som ingick i undersökningen var bara 4 stycken hbtq, vilket motsvarar 0,03%. Det man undersökte var 684 spelsekvenser á 15 minuter på livestreaming-tjänsten Twitch.

Det undersökta materialet matchar dock inte helt verkligheten, eftersom man bara tittat på de allra största strömmarna och spelen med störst publik. Det menar Gabrielle DeBourg som är metodutvecklare på Sverok, spelhobbyförbundet. Hon konstaterar att siffrorna ger en bild av mainstream-spelen men förbiser många mindre satsningar där representationen är mer närvarande. Även små ändringar i spel är viktiga för representationen och inkludering, enligt DeBourg.

– Vi har en lång väg att gå, även fast det dyker upp i större spel som Overwatch och Forza Horizon 5. Men samtidigt ser vi flera mindre titlar som har karaktärer som är skrivna som queer, och vi ser fler spel som låter spelaren välja att vara icke-binär.

Hon fortsätter:

– En sammanfattande formulering till det hela är: Det är bra att det blivit bättre, men det vore bättre om det var bra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.