• Viktigt meddelande:

    Det brinner i en industrilokal på Porsön i Luleå kommun, Norrbottens län. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Efter plagiaten på Bulletin – nyhetschef omplacerad. Foto: Bulletin/SVT

Efter plagiaten på Bulletin – nyhetschef omplacerad

Uppdaterad
Publicerad

20 artiklar på nyhetssajten Bulletin är plagierade visar en genomgång som Dagens Nyheter har gjort.

– Det handlade om fel medarbetare på fel plats som inte fick tillräckligt stöd av cheferna, säger Bulletins chefredaktör Ivar Arpi.

Efter att plagiaten uppmärksammades på internetforumet Flashback har Dagens Nyheter gått igenom de texter som signerats ”Nyhetsredaktionen”. De har funnit att 20 av dem har varit identiska med texter från andra publikationer och att ingen ursprungskälla har angetts. Texterna är plagiat på bland annat pressmeddelanden.

– Så ska det inte gå till, du ska alltid ange källa, säger Bulletins chefredaktör Ivar Arpi.

I två fall handlar det också om plagiat från andra tidningar, i det ena fallet en text från tidningen Ottar och i det andra från tidningen Byggarbetaren.

– Det är två artiklar som har varit identiska med artiklar från andra publikationer. Och det är värre. Det handlade om fel medarbetare på fel plats som inte fick tillräckligt stöd av cheferna, säger Ivar Arpi.

Ivar Arpi berättar att medarbetaren som publicerat plagiaten nu har fått andra arbetsuppgifter.

Har den eller de som var ansvariga vid tillfället, till exempel en nyhetschef, också fått andra arbetsuppgifter?

– Ja, men det handlar om andra saker också, men den person som jobbade som nyhetschef då gör inte det idag, säger Ivar Arpi.

Tidigare medarbetare slutade efter missnöje med ledningen

Bulletin har sedan starten talat om att de vill fokusera på kvalitet och rekryterat många erfarna och profilerade journalister och opinionsbildare. En av dem är tidigare Ekot-reportern Negar Josephi som valde att sluta på Bulletins nyhetsredaktion i december. Hon skriver på sitt Twitterkonto att hon ”inte var nöjd med nyhetsarbetet och hur det leddes” och att hennes krav ”var mycket högre både när det gäller synen på nyhetsjournalistik och pressetik”.

– Det får stå för henne vad hon uttrycker där, men det hade ingenting med det här att göra, mer än så vill jag inte kommentera, säger Ivar Arpi.

Negar Josephi vill inte säga mer än det hon skrivit på Twitter om varför hon slutade på Bulletins nyhetsredaktion men hon tar Ivar Arpi i försvar som chefredaktör:

– Ivar har ingenting med plagiaten att göra. Han kämpar dagligen med att rätta till misstag som har begåtts, säger hon till Kulturnyheterna.

Ivar Arpi säger att plagiaten publicerades i en fas när de var en ny redaktion och att de inte hade tillräckligt bra koll på medarbetarnas nivå.

– Då kan misstag ske. Nu har vi etablerat rutiner och strukturer för att något sådant är aldrig ska ske igen, säger Ivar Arpi.

Ivar Arpi tog över som chefredaktör från Paulina Neuding den 12 februari.

Negar Josephi är fortfarande anställd hos Bulletin för att producera Ivar Arpis podd.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer