Burkinin – Ett frigörande eller förtryckande plagg?

Publicerad

En del svenska simhallar erbjuder burkini till försäljning eller uthyrning. En av dessa har varit Lundbybadet i Mjölby, men under måndagen fattades beslut i kommunen att förbjuda simhallen från att hyra ut badplagget. Det för att burkinin anses oförenlig med kommunens normer och värderingar.

– Det är ett ställningstagande vi gör för att det inte stämmer med våra värderingar om ett jämlikt samhälle och alla människors lika värde. Vi vet att flickor idag som lever i en hederskultur riskerar att begränsas och det här blir ett litet men symboliskt ställningstagande mot de begränsningarna, säger Anneli Sjöstrand (c), vice ordförande kulturnämnden Mjölby.

Den heltäckande burkinin har blivit ett symboliskt laddat badplagg som även förbjudits på en del platser. Det till exempel i Frankrike, där det år 2016 tillfälligt förbjöds i flera kommuner.

I svenska Mjölby kommer det vara fortsatt fritt fram att bada i medhavd burkini på Lundbybadet

Skapades för att öka integration

Men var kommer egentligen burkinin ifrån? Katarina Angelin, chefredaktör för modebranschtidningen Habit, berättar att det var den australiensiska designern Aheda Zanetti som skapade plagget för att ge kvinnan frihet.

– Hon kom på idén när hon såg sin systerdotter som bar hijab och heltäckande kläder när hon skulle sporta och inte hittade några kläder som var praktiska och funktionella, säger Katarina Angelin:

– Hennes tanke och syfte var att öka integration, att kvinnor och flickor skulle kunna delta i sport, bada och umgås i de sammanhangen.

Ett normbrytande plagg

Det är inte första gången kvinnors badkläder väcker anstöt. När simmaren Anette Kellerman i början av 1900-talet blev första kvinnan att bära baddräkt greps hon i USA, och när fransmannen Louis Réard lanserade bikinin på 40-talet förbjöds den i flera europeiska länder.

Katarina Angelin ser likheter med dagens burkinidebatt.

– Det handlar om ett plagg som är normbrytande och som vi inte är vana att se i den västerländska kulturen och som det kanske kan ta tid innan vi vänjer oss vid och accepterar, säger hon.

Tar plats i modevärlden

Men kanske håller det på att ändras. Förra året lanserades Vogue Arabia, något många såg som ett viktigt steg i att bygga broar mellan öst och väst. I årets visningar syns både slöjor och turbaner, och Nike lanserar sin första sportslöja.

En som genom mode bland annat vill synliggöra muslimska kvinnor, är designern Iman Aldebe.

– Målgruppen är väldigt bred. Vissa använder det som modeplagg och vissa av religiösa skäl. En del människor tror att jag har som syfte att sätta slöjor på varenda kvinna i Europa, vilket inte stämmer, säger Iman Aldebe:

– Jag jobbar ju och har alltid jobbat med synliggörandet av den muslimska kvinnan och samtidigt ändra bilden av henne och de fördomar som finns idag runt den muslimska kvinnan. Och att lyfta fram en positiv bild.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer