Boomerangen som får kritik för kulturell appropriering. Foto: Skärmdump från chanel.com

Chanel kritiseras för boomerang

Publicerad

12.000 kronor kostar det franska modehusets boomerang som nu anklagas för rasism och kulturell appropriering.

Modehuset Chanel har släppt en kollektion accessoarer inför sommaren där speciellt en produkt har väckt stor uppmärksamhet – en boomerang.  

Produkten har kritiserats för att vara förödmjukning mot den australiensiska ursprungsbefolkningen, rapporterar BBC. I sociala medier har kritiska kommentarer flödat mot modehuset med anklagelser om bland annat rasism och kulturell appropriering.

Ett jaktredskap

Boomeranger har traditionellt använts som ett jaktredskap av aboriginer och ses som en kulturell symbol där allt från materialval till utsmyckning är av stor betydelse.

”Chanel är extremt engagerade i att respektera alla kulturer och beklagar att några kan ha känt sig förolämpade” skriver modehuset i ett uttalande som BBC tagit del av.

Sålt boomeranger tidigare

Men boomerangen är ingen ny företeelse i Chanels sortiment. Redan 2006 ställde Chanel ut och sålde boomeranger i en butik i Hong Kong, rapporterar The Sidney morning herald.

Boomerangen togs sedan upp i sortimentet igen 2010 och 2013 skrev brittiska upplagan av Vouge om modehusets ”sportutrustning”. ”Vi har svårt att tänka oss att slänga iväg någonting från Chanel men tack och lov kommer den här boomerangen tillbaka direkt”, skrev tidningen då.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.