Filmrecension: Croodarna 2 är en röjig film om livets villkor

Uppföljaren till den animerade familjefilmen Croodarna har biopremiär den 2 juli. Kulturnyheternas filmkritiker Sofia Olsson har sett en röjig och högljudd film om livets villkor för barn och vuxna. Hysteriskt kul, tycker hon.

Croodarna 2: En ny tid är en finstämd animerad kvalitetsfilm om livets villkor för barn och vuxna. Haha, jag skojade bara. Croodarna 2 är en röjig, våldsam och högljudd animerad film om livets villkor för barn och vuxna. Den är också hysteriskt kul just därför. Slapsticken är så brutal att den passerar en gräns för vad som är jobbigt och blir roligt igen. Om jag gnisslar tänder när Tom och Jerry kastar kassaskåp i huvudet på varandra, skrattar jag högt när dessa grottmänniskor med osannolikt hög smärttröskel slåss mot flyghajar och snytingapor.

I första filmen om neanderthalsfamiljen Crood tröttnade tonårsdottern Ip på att vara instängd i en håla och under en upptäcksfärd träffade hon på den ensamme cromagnon-killen Grabb. I uppföljaren är Ip och Grabb löjligt förälskade och tvingar med hela familjen på en vandring till ”något bättre” än den gudsförgätna grotta där de huserar. Grabb har lärt henne göra upp eld och använda verktyg på ett smartare sätt och nu är hon sugen på mer. Familjen sover fortfarande i en hög och brottas otvunget med vilda djur, men när de når en inhägnad paradisisk trädgård och möter en annan familj ställs allt på ända.

Historisk korrekthet kan man glömma, men Croodarna 2 är en rolig fantasi om hur det hade kunnat vara under den tid då Cro Magnon och Neanderthalare vandrade på jorden samtidigt. Att kärlekshistoriens könsroller är omvända, Ip är den råa grottmänniskan, är en skön uppdatering från en tidigare saga om samma förhistorisk tid: kioskvältaren Grottbjörnens folk där Ayla framstod som en tjusig amazon (blond, sexig Daryl Hannah i filmatiseringen) som behövde hitta ”sitt folk”.

Här är det för första gången på länge i animerad storfilm så att tjejen är fysiskt större än killen. Dessutom väjer filmskaparna snyggt undan från två berättelser som hade varit tjatiga och uppenbara: om konkurrens mellan kvinnor och om att hitta hem till likasinnade. Den utvecklade cromagnonfamiljen Bättreman må ha vattenklosett och elegant trädkoja, men saknar den gemenskap som familjen Croods hela överlevnad bygger på.

Pappa Bättreman är ett offer för hyperindividualism och modernitet, och det bekväma paradis han skapat visar sig ha förstört någon annans livsbetingelser. Ändliga resurser är inte den enda aktualiteten i Croodarna, här finns även en frejdig diskussion om manlighet. Pappa Crood får axla den trista rollen som konservativ tjurskalle (tröttsam typ i barnfilm), å andra sidan är det inte han som behöver fly undan familjelivet till en ”mancave”. Det är givetvis den förfinade Bättreman som behöver söka sin inre grottmänniska.

Även om det eventuellt blir en smula för mycket av både kärlekstrams och alltför samtida referenser till skärmbesatta brorsor och Jordan Peterson-män i kris, sjuder hela filmen av så mycket humor och glatt humör att jag faktiskt struntar i allt vad nyktra invändningar heter. Croodarna 2: En ny tid är fysisk, bjärt, smart, våldsam och rolig som en wrestlingmatch.

Regi: Joel Crawford

Svenska röster: Tommy Nilsson, Frida Sandén, Jesper Adefelt, Göran Gillinger, Susanne Barklund mfl.

(Originalröster: Emma Stone, Nicolas Cage, Ryan Reynolds, Catherine Keener mfl.)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer