Därför dominerar högern på sociala medier

Publicerad

Den 3 oktober kom Medieakademins Maktbarometer, som visar vilka konton som har mest räckvidd på sociala medier. I årets barometer fortsätter trenden att högerpolitiska konton växer mest och snabbast. Högerprofilen Chang Frick tror att tillväxten delvis beror på högerns tilltal.

Chang Fricks Twitterkonto hamnar på plats 53 av de mest inflytelserika i Sverige. Han tror att det finns flera anledningar till att det går så bra för högerkontona på sociala medier. En av dem är att tilltalet högerprofilerna använder är mer attraktivt för publiken.

– När det blir one-liners och det blixtrar till, det är ju då det blir kul. Medielogiken försvinner ju inte bara för att du byter plattform.

Max V Karlsson skriver för Dagens ETC och diskuterar vänsterpolitik på sin kanal på strömningsplattformen Twitch.

– Det högern gör som inte vänsterprofiler gör är att man är väldigt slagkraftig, man publicerar väldigt mycket innehåll, man håller varandras rygg rätt mycket. Man har en tydlig fiende, en tydlig publik, säger han.

SD störst på Facebook

Medieakademins Maktbarometer visade att Sverigedemokraterna är det konto som har mest räckvidd på Facebook och partiet ligger tvåa på listan över alla plattformar. Inget annat parti har kommit upp i topp fem på någon av listorna.

– SD är det parti som har haft svårast att nå ut i etablerade medier. Så de har varit tvungna, har haft press utifrån att hitta egna kanaler och det har ju varit sociala medier. Det här började man med för länge, länge sedan, säger Chang Frick.

Trots att det gått allra bäst för Sverigedemokraterna har alla partier klättrat i listorna sedan förra året – utom Vänsterpartiet.

– De vänsteraktörer som finns värderar inte sociala medier, och det är ett stort problem. Man tycker att det är jätteviktigt om det kommer 30 personer till ett möte, men man nedvärderar till exempel om man skulle ha flera hundra visningar på en video, säger Max V Karlsson.

Topplistans betydelse

Både Max V Karlsson och Chang Frick förhåller sig skeptiska till listornas egentliga betydelse.

– Sådana här listor har väl inget direkt egenvärde. Det jag tycker är viktigt är att se vilka röster som tystnar. Där finns det en oroväckande trend. Jonna Sima, till exempel, har valt att hoppa av Twitter för att det är en extrem plattform där det är lätt att hamna i underläge och bli utsatt, säger Max V Karlsson.

– Sociala medier påverkar nog mycket vad folk pratar om, men man ska inte tillmäta det för stor betydelse. Störst effekt på valresultatet har ju folks vardag, säger Chang Frick.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.